Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 22.03.2010
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2010 02:24
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

22.03.2010

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper095.jpg

Hvor der det dog en behagelig ting at kunne vælge hvad man vil lave ??

Så i stedet for at rense det sidste af stranden, besluttede jeg at køre en tur i stedet. Jeg nåede lige at se at nogen sagde tillykke til Jesper, og noget rumsterede i hukommelsen!!

Skrevet d. 13 February 2010 16:25:51 af jesperfrb

Til Pensionisten!

Det er nu ikke for at være negativ overfor Koh Samui, men er kommet der i de sidste 14 år, og syntes at meget af charmen ved specielt Lamai er forsvundet!

Alle de "nye" store bar områder, der er blevet bygget, den store boksearena nede i centrum omringet af barer, var der slet ikke da jeg kom de første mange år! Det store bar område de ville åbne oppe ved ringvejen, blev bygget, men jeg så aldrig en bar åbne der oppe! Alle de små steder langs hovedgaden blev revet ned for at lave større bar områder, jeg kunne blive ved!

Men jeg kender da stadigvæk små steder nede sydpå, som jeg virkelig holder af! Blandet andet det lille tempel helt ned til havet, hvor jeg blev munkeviet med min daværende hustru, skulle ligge der endnu, og stadigvæk kun være besøgt af Thaier, og så migGrin

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper043.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper051.jpg

Det fik mig til at igen få lyst til at besøge Laem Sor Pagoden, den ligger netop som Jesper siger, helt ud til vandkanten og er næsten ukendt. Jeg så den sidste år da jeg sejlede over til Ko Matsum for at fiske, og på afstand ser den fantastisk ud liggende der i strandkanten. Så jeg tog et hurtigt bad og var ude af døren klokken halv 9 og kørte mod målet.

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper047.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper090.jpg

Og nu var det Mandag, så trafikken var nede på et minimum og gjorde det mere hyggeligt at køre end normalt, så der gik kun et kvarter før jeg var der. Og som i kan se var jeg den eneste, vejen jeg kom ad, var ikke andet end en grusvej og meget ujævn. Så jeg forstår godt at så godt som ingen kender stedet, men det er typisk her!!

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper072.jpg

Men stedet i sig selv er nu hurtigt overstået, som det eneste står det her monument midt i det hele og ser noget slidt ud. Men jeg tror det lykkedes at få et par gode billeder herfra, og det kunne være min fødselsdagsgave til Jesper tænkte jeg. Alt det på grund af hans glæde ved mine billeder music


Pagoden ligger som Jesper siger sydpå, og kunne godt være stedet hvor han blev viet i tidernes morgen godag

Nå, men det projekt var jo hurtigt overstået. Ærligt syntes jeg at alle de her pagoder, templer ligner hinanden, og jeg tager kun til dem for at fotografere. Men det er jeg så også rigtig flink til, mange hundrede billeder af figurer i skrigende klare farver fylder på min harddisk, gud ved om jeg lærer at slappe lidt på aftrækkeren??

Intet varer evigt, så jeg vendte snuden hjem igen for at finde ud af hvad jeg så skulle. Min iver efter af udføre et stykke hårdt arbejde var ikke så fandens stor griner så jeg skyndte mig ud af døren igen. Denne gang ville jeg bytte mine bøger som jeg 'lejer' hos Islands Books.

Shoppen er ejet af en meget snakkesalig Englænder der driver den alene, shoppen ligger på mainroad tæt på Buddy resort og er nem at finde. Store skilte viser ind til stedet hvor man selvfølgelig (vi er i Thailand) også kan købe kølige og drinks .-O
Selv om den ligger lidt langt væk fra hvor jeg bor, foretrækker jeg den her. Bevares der ligger mange spredt rundt omkring, men de har næsten ingen danske bøger, og så er de dyre!!

Her koster det mig 80 Bht at 'leje' en bog, det er lidt mange penge for at blive underholdt syntes jeg. Og med de 3 til 4 bøger jeg læser hver uge, løber det op, men alting koster jo. Men her er det absolut største udvalg på Koh Samui, alle sprog er repræsenteret til en rimelig penge, så prøv det!!

På min vej derud tog jeg det her billede.
www.thai-dk.dk/penfoto/15/Strandtur001.jpg


Det kan være lidt svært at se, men det skal forestille 2 knallerter der ligger der!!

Og som om det ikke var nok, kørte en lidt buttet falang pige der lige havde overhalet mig galt da jeg kørte fra Island Books. En forlæns salto med en halv skrue blev hurtigt klaret, så lå hun der og flød på vejen, og hun havde selvfølgelig ikke styrthjelm på vel!! Nogle falanger sprang hurtigt ud for at hjælpe hende mens hun holdt hårdt fast om sine tæer på venstre fod. Så hun spankulerer nok rundt med gips på foden nu, dejlig ferie ??

De billeder, dog ingen af ulykken, får i i morgen. Jeg leger konstant med kameraet og dens indstillinger, og har nu prøvet at tage nogle billeder som jeg mangler et program for at åbne. Så det maser jeg med til i morgen, i mellemtiden er der billeder fra turen i går at kigge på :-)

Efter 2 dages slid på stranden uden at kunne sige færdig, havde jeg og min ryg behov for at foretage os noget andet. Så det passede godt at klokken var blevet spisetid, så lavede jeg da ikke noget så længe :-O Og bagefter kørte jeg på Lamai stranden for at slappe af resten af eftermiddagen, og for en gangs skyld droppede jeg kønnenes kamp. Jeg havde lidt svært ved at se mig selv sidde med en flaske vand, så jeg kørte såmænd bare hjem ved ikke

Resten af dagen gik på samme afslappende måde, dejligt med en fridag blev jeg enig med mig selv om, og noget der gerne må gentages music

Skulle nogle medlemmer her på siden støde ind i Badedyret, har i min fulde forståelse hvis i kommer til at dunke ham i hovedet. Medlemmet har nu gentagne gange forsøgt at give undertegnede gåsehud til trods for de små 4o grader vi har i øjeblikket, fordrukkent sludder om 4 grader og isfrit, sig mig, bor du i Minsk griner
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
jesperfrb
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2010 03:47

Bruger

Antal indlæg: 176
Tilmeldt: 09.06.09
 Status: Offline

Takker mange gange for fødselsdagsgaven dejlige billeder, men desværre ikke det tempel jeg blev viet i. Kender det dog godt og er et dejligt sted!
Det tempel jeg blev viet i ligger helt nede på stranden. Faktisk går man næsten dirkte ud i vandet fra bagsiden!
Hvor jeg plejer at "smugryge"music
Men hvor ville jeg gerne der ned og se det hele igen!
Det skal nok komme en dagThumb

En rigtig god dag til jer alle!
Nu har jeg læst dagbogen, så er det senge tidGrin
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2010 12:51
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

pensionisten skrev:
22.03.2010


De billeder, dog ingen af ulykken, får i i morgen. Jeg leger konstant med kameraet og dens indstillinger, og har nu prøvet at tage nogle billeder som jeg mangler et program for at åbne.



Nu ved jeg ikke hvilket format, du har taget billederne i.
Men du kan se her hvilke formater gratisprogrammet Irfanview kan åbne, det er ikke så få:

http://www.irfanv...ormats.htm

Programmet der er særdeles hurtigt og med gode redigeringsegenskaber fylder kun lidt og du finder det her:

www.irfanview.com

mvh
rinpoche
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Mr positiv
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-03-2010 16:31

Bruger

Antal indlæg: 86
Tilmeldt: 29.03.09
 Status: Offline

rinpoche endnu engang har du check på tingene.
Dette program kan man downloade billeder i en format på feks 1gange 1meter og printe det ud som en plakat.

Hvad skal der til for at får et normalt billed fra ens camera til at fylde så meget uden at kvaliteten forringes.
Fåk nogle gode billeder der er der, har ellers googled helt vildt for at finde beach billeder og her med 2click strømmer billederne ud.Tak for den link rinpoche
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 13:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

Nu vil jeg nødig tage opmærksomheden væk fra Pensionistens dagbog og håber han vil bære over med et kort svar til Mr. Positiv.

Med irfanview kan du vælge "Image" på værktøjslinjen øverst, derefter i dropdown menuen "resize/resample"
Herefter kan du sætte den nye størrelse i pixels eller som en procentdel (Fx 200) af det originale billede.

Du har dog kun det antal pixels dit kamera kan levere ud fra sensorens Megapixels. Dvs. at det forstørrede billede bliver interpoleret. Programmet "fylder de tomme pixels ud" efter en algoritme.
Du kan prøve dig frem og se hvor stor en forringelse af det oprindelige billede, det interpolerede resultat bliver.

Tæk på en elastik, jo mere du trækker i den jo tyndere bliver den.

mvh




Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Mr positiv
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 14:15

Bruger

Antal indlæg: 86
Tilmeldt: 29.03.09
 Status: Offline

Takker jeg prøver mig frem.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 14:53
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Nej for pokker, det er sådan nogle gode råd og fiduser som jeg er glad for, så skriv bare løs Thumb

Jeg vender tilbage til mit Image Resize program i morgen, det ved man da hvad er Angry


Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
THAILAND : with Train from Ratchasima trough Bangkok 2010 Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 19-12-2012 05:18
Dagbogen 22.09.2012 Kanchanaburi Dagbogen 52 30-11-2012 06:13
Dagbogen 04.11.2012 U-Thong, Kanchanaburi. Dagbogen 45 11-11-2012 06:22
Dagbogen 27.10.2012 Hell Fire Pass Dagbogen 6 29-10-2012 00:03

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.24 sekunder | 107,055,000 Unikke besøg | jQ Blog