Se emne

Thai-Dk Din debat side :: Bo og leve i Thailand :: Dagbogen
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Dagbogen 23.03.2010
pensionisten
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 02:04
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

23.03.2010

Godmorgen Dagbog.

www.thai-dk.dk/penfoto/15/2010_0324RAW0006vhf.jpg

Ja, man kan ikke vinde hver gang ??

Nå det går nok, jeg har før været bagud og tabt stort griner


Jeg beklager mange gange for størrelsen på billederne i dag, men det bliver ikke anderledes desværre. Jeg har nu brugt små 2 timer på at ændre størrelse og alt muligt andet for at vise jer billeder, og det er for omfattende !!

Men jeg håber du fortæller hvad stedet hedder Jesper, for nu er jeg godt nok blevet nysgerrig. For jeg har drønet øen rundt mange gange, og mener selv jeg har et godt kendskab til diverse templer. Men her er jeg kommet til kort og har brug for lidt hjælp !!

Mit problem med mine billeder som jeg snakkede om i går der var 'anderledes', er nu som de skal være.

En funktion i kameraet kan give mig RAW filer i stedet for billeder, og det program jeg havde hentet på nettet kunne selvfølgelig ikke åbne dem. Men da jeg fik installeret den CD rom der følger med kameraet lykkedes tingene igen :-O

Men umiddelbart syntes jeg ikke det er nogen fordel at arbejde med RAW, hvert billede fylder 18.2 Mb og kan ikke manipuleres i det medfølgende program. Her mener jeg roteres og ændres, alle andre indstillinger kan bruges undtagen dem jeg nævner, og at resize dem er et mareridt. Så det går jeg væk fra igen!!

Det program du henviser til kan ikke åbne Fujifilm RAW filer desværre, men nu er problemet løst på anden måde, så det går nok. Men mange tak for dine ord nørd

Formiddagen gik næsten med det projekt, men jeg gav den lige gas et par timer på stranden indimellem. Og nu ser det ud som om jeg nærmer mig færdiggørelsen endelig, jeg mangler 'kun' 10 meter af 'min' strand før jeg er færdig. Og nu så jeg i aftes at naboerne har fået ryddet op på deres stykke for første gang mens jeg har boet her, så meget positivt.

Udover selvfølgelig at det nu er mig der er bagud og ikke færdig, er jeg da glad at de har set lyset. For det ser rigtig flot ud med en meget lang ren strand Thumb

Olieforureningen er gudskelov ved at være ovre for denne gang, aftenen i går blev brugt på at læse nyheder, og nogle af dem fandt jeg på Thaivisa.com. Selv på Koh Phangan er der skyllet olie op på strandende, så det er ikke kun et Samui problem. Men folk over hele Koh Samui fortæller om indsmurte strande, en hotelejer i Shaweng går endda så vidt at han påstår de samler 50 kilo olie klumper op hver dag??

Så det er nok mange tusinde liter olie der er blevet skyllet ud af en tank ude på havet, må de rådne i helvede rasende

Og så læste jeg også noget nyt omkring alt det affald der flyder rundt, en falang i Shaweng har ud fra affaldet kunne læse sig til at det stammer fra Laos, Korea, Kina, Vietnam. Det skulle være sprogene på de etiketter der sidder på dåser og poser?? Så terorien er at det har samlet sig som et stort flydende tæppe, som det plastik der flyder rundt i Stillehavet, og nu blev ført ind mod land af stormen!!

Hurra for det rene miljø Angry

Samme sted kunne man forøvrigt læse at 4 mennesker på kun 2 dage er druknet i Shaweng???
Nå, 'vi' blev enige om endnu en hviledag og kørte til stam pladsen i Lamai. Endnu en god bog blev gnavet færdig mens jeg lå og
vippede med tæerne i takt til musikken fra min Ipod, det her kan jeg godt vænne mig til tror jeg :-O

www.thai-dk.dk/penfoto/15/2010_0324RAW0005mlo.jpg


Og hvordan Islander kan forlade det her for at tage til det røgfyldte Chiang Mai forstår jeg ikke :-O

www.thai-dk.dk/penfoto/15/2010_0324RAW0002.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/2010_0324RAW0003koi.jpg

Han sendte mig forøvrigt et billede af den tatovering han fik lavet i Shaweng til 8.000 Bht, meget flotte farver og flot motiv Thumb

www.thai-dk.dk/penfoto/15/P1000649.jpg

Og i dag får i de billeder fra min bog pusher som jeg lovede jer, hans shop ligger godt nok ikke i Lamai centrum, men på vejen fra Lamai til Shaweng. Han påstår selv at flere mennesker passerer hans shop her, end hvis den lå Downtown ?? Uanset hvad, er det her den eneste jeg har fundet på øen der konstant får nye bøger på dansk eller svensk som jeg læser i mangel af bedre, så jeg fortsætter med at bruge ham.

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Strandtur003tst.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Strandtur004.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Strandtur007.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Strandtur006tet.jpg

Som jeg skrev før, brugte jeg dagen på ingenting udover at fintænke lidt over livet, så der er ikke så meget nyt. Jeg brugte også et par timer i går på at læse om Ranong og omegn, på Thaivisa.com kan man læse om visatrip helt modsat af min udgave. Og min påstand om en endagstur holder vand, flere fortæller om deres tur i lejet bil til Ranong....

Så jeg bruger tid på at forberede mig stille og roligt, jeg tager dog stadig afsted som sidste gang. Kun færgen fra Samui ligger fast, alt andet må komme hen ad vejen, og det glæder jeg mig til music
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
jesperfrb
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 02:45

Bruger

Antal indlæg: 176
Tilmeldt: 09.06.09
 Status: Offline

Jeg kan se at Templet ikke er med på kortet, med ex-konen kommer imorgen, så må jeg se om hun kan huske navnet.
Men kan da huske at man kommer til et Y-kryds lidt efter vejen op til 3-headed cocunutpalm, der drejer man til venstre. Derefter drejer man igen til venstre, hvor man når vejen til "snake-farm". Den fører ned til stranden, men lige inden man når stranden, er der noget der ligner et hjulspor på venstre hånd, det skal man ind af( ingen skilte) efter et par hundrede meter kommer der en lille strækning med betonvej, stejl, oppe for enden af den ligger p-pladsen!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 04:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Tror du ikke at det er samme sted som det her jeg også tog billeder af ??

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper102.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper100.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper078.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper068.jpg

For det lyder præcis som den vej jeg tog, dog kom jeg ikke fra den side du fortæller fra. Men jeg er sgu ved at tro det er sådan, det hjulspor du snakker om blev sidste år belagt med beton fra den 'store' vej ned mod stranden!!

Hvis du har nogle billeder derfra kan du prøve at sammenligne figurerne, bare en ide ((2((
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 15:12
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

Blot en kort bemærkning til Pensionisten.

Mht. Resize så kan du resize (rename, korrigere farver osv) så mange billeder som du måtte ønske i een arbejdsgang i fx. irfanview.

Du trykker på "File" i værktøjslinjen, vælger derefter "batch conversion" i dropdownmenuen.
I den popup boks der fremkommer navigerer du frem til de billeder du ønsker konverteret. Fremhæver dem ved at holde control C nede og samtidig klikke på dem med musen. Herved bliver de fremhævet en ad gangen.
Eller du holder kontrol shift nede mens du klikker på rækker af filer, hvorved de alle fremhæves.
Tryk på knappen Add.
Vælg et output directory ved at trykke på knappen Browse, dvs en folder du ønsker de nye konverterede filder placeret i.
Hvis du ikke vælger en ny mappe, bliver de liggende i samme folder som originalerne.
Derefter vælger du knappen "set advanced options" nederst til højre på popup`en og indtaster de parametre du ønsker filerne konverteret til.
Tryk på knappen Start, og læn dig tilbage med en kop kaffe, mens processen udføres.

mvh


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 15:34
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Jeg tror jeg har leget med programmet engang, men er ikke helt sikker.

Image resizer som jeg bruger nu, er mere enkelt og måske ikke så professionelt som infanview, men det er et eller andet sted godt nok for mig så længe det 'kun' er billeder i en lille kvalitet og størrelse til Internettet.

Her skal jeg kun markere de filer jeg vil ændre og trykker på resize Thumb

Og mine problemer i dag med billeder, kommer af at de pludselig fylder 20 Mb stykket. Altså bliver slutresultatet anderledes end det jeg er vant til, nemlig billedstørrelser på omkring 5 Mb. Så jeg måtte have fat i det samme billede 3 gange før størrelsen ikke passede som i så griner
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
rinpoche
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 24-03-2010 17:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245
Tilmeldt: 24.02.09
 Status: Offline

Du har ret, pensionist. Image Reziser er nemmere at bruge.
Det var blot et indspark :)

PS. Det er en fornøjelse at følge med i dine beretninger såvel som at beskue dine billeder.


mvh
rinpoche
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
jesperfrb
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2010 06:05

Bruger

Antal indlæg: 176
Tilmeldt: 09.06.09
 Status: Offline

pensionisten skrev:
Tror du ikke at det er samme sted som det her jeg også tog billeder af ??

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper102.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper100.jpg

www.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper078.jpgwww.thai-dk.dk/penfoto/15/Jesper068.jpg

For det lyder præcis som den vej jeg tog, dog kom jeg ikke fra den side du fortæller fra. Men jeg er sgu ved at tro det er sådan, det hjulspor du snakker om blev sidste år belagt med beton fra den 'store' vej ned mod stranden!!

Hvis du har nogle billeder derfra kan du prøve at sammenligne figurerne, bare en ide ((2((



Jo det er det nok, men så er templet kommet til penge siden jeg var der sidst, for det var meget mere ydmygt!
Så du har fundet templet jeg blev munkeviet i!Thumb
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
pensionisten
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-03-2010 07:09
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1146
Tilmeldt: 24.10.09
 Status: Offline

Det håber jeg da jeg har for din skyld, og som jeg kender området, der jo som bekendt er mit foretrukne sted på Koh Samui, er det det eneste der ligger så tæt på vandet !!

Men nu får jeg lidt blod på tanden, og det er trods alt hyggeligere end at ligge på stranden. Så jeg tager på en udmarvende ekspedition om et par dage igen, jeg er da nødt til at se hvis jeg er gået glip af nogetgriner

Kom lige i tanke om et skilt jeg så deroppe, det står selvfølgelig på Thai, men jeg tror du har set et lignende før, hvor de fortæller om projektet og prisen. Og noget siger mig at det var 1,8 M Bht det havde kostet, men jeg kører lige op og tager et billede af det hej
Hav en god dag.

Med Venlig Hilsen.

Pen.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
jesperfrb
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 26-03-2010 05:24

Bruger

Antal indlæg: 176
Tilmeldt: 09.06.09
 Status: Offline

Vil meget gerne se et billede af den åbne tempelbygning modsat vandet ved p-pladsen! Takker på forhåndmusic
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Dagbogen. Dagbogen 34 30-07-2023 18:10
THAILAND : with Train from Ratchasima trough Bangkok 2010 Billeder/Videoer fra livet i Thailand 1 19-12-2012 05:18
Dagbogen 22.09.2012 Kanchanaburi Dagbogen 52 30-11-2012 06:13
Dagbogen 04.11.2012 U-Thong, Kanchanaburi. Dagbogen 45 11-11-2012 06:22
Dagbogen 27.10.2012 Hell Fire Pass Dagbogen 6 29-10-2012 00:03

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.19 sekunder | 107,046,803 Unikke besøg | jQ Blog