Antal indlæg: 3376 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
Danske unge arbejder på et danskejet callcenter i Thailand uden arbejdstilladelse.
'Arbejd i Thailand og få et eventyr for livet', lover telemarketing-firmaet Alpine Salesforce, der sælger services for Telia og elselskabet Modstrøm.
Hidtil har 70 fortrinsvis unge danskere sagt ja til at rejse til Thailand for derfra at lave telefonsalg i Danmark.
Men metroxpress er bestiddelse af en lang række dokumenter, der afslører, at de ofte arbejder illegalt i landet, for mange har ingen arbejdstilladelse i den første tid på jobbet.
Nuværende og forhenværende medarbejdere bekræfter over for metroxpress, at de har arbejdet uden arbejdstilladelse og fik besked på, at sige, at de var gæster, hvis kontrolmyndigheden kom.
»Vi skulle bære visitor-skilte de første uger, vi var på arbejde. For det skulle se ud som om, vi bare var gæster,« sagde en medarbejder, da metroxpress i sidste uge besøgte Thailand.
»Og vi blev bedt om at gå hjem de dage, direktøren frygtede myndighedskontrol,« siger medarbejderen, der ønsker at være anonym.
Otte øvrige nuværende eller forhenværende medarbejdere bekræfter overfor metroxpress, at de har arbejdet uden arbejdstilladelse og med et visitor-skilt.
Alle siger, at de skulle hævde, at de var gæster, hvis kontrolmyndigheden kom.
»Der er tale om et et særdeles alvorligt og forkasteligt lovbrud,« siger Kanchana Noppun, PR-direktør i Thailands industriministerium, til metroxpress.
Hun oplyser, at folk, der arbejder eller har arbejdet uden arbejdstilladelse af politiet skal deporteres til lufthavnen - og ud af landet.
Callcenterets ejer og direktør, Rasmus Møller, afviser, at der skulle være et problem.
»Ingen her arbejder eller har arbejdet uden arbejdstilladelse,« siger Rasmus Møller, som forklarer, at medarbejderne bærer visitor-skilte for at være sikret i tilfælde af, at politiet ikke forstår, at de faktisk har en arbejdstilladelse.
Telia, der i mod, synes ikke, det ser godt ud.
»Det her gør et stort indtryk på os hos Telia. Disse uskyldige unge mennesker skal arbejde under ordentlige og lovlige forhold, så vi vil sige til vores samarbejdspartner, som har hyret Alpine Salesforce, at de må søreme se at få styr på tingene,« siger Mette Honoré, kommunikationschef hos Telia, til metroxpress.
Har du arbejdet for Alpine Salesforce eller andre af Ramus Møllers selskaber - eksempelvis MyData? Send et tip til .
Antal indlæg: 3376 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
nej skrev:
kan kun sige, det sker hver eneste dag året rundt, rigtig mange steder ikke kun i Hua Hin
de har en flot hjemme side alpinesale.dk/ facaden er i orden, hvad med resten, det må du gætte dig til
hej
nej. skriver resten må du gætte dig til ikke nødvendigvis
Unge danskere snydt for løn i Thailand
»Arbejd i Thailand og få dansk løn,« lyder det tvivlsomme løfte.
Med løfter om dansk løn er danske unge blevet lokket til et callcenter i Thailand for at sælge teleabonnementer i Danmark. Men de blev snydt og underbetalt.
Ikke nok med, at danske unge risikerer at blive udvist fra Thailand, fordi de ikke har en tilladelse til at arbejde på det callcenter, som Telia og via et dansk firma har hyret til at sælge services i Danmark.
metroxpress har lønsedler og bankudskrifter, som viser, at de bliver underbetalt i strid med Thailands arbejdsretlige regler.
»Arbejd i Thailand og få dansk løn!« lover callcenteret Alpine Salesforce ellers i sin markedsføring.
De unge blev hjemmefra lovet en månedlig løn på 50.000 baht svarende til 9.670 kr.
Men syv medarbejdere dokumenterer overfor metroxpress, at de har tjent langt under 50.000 baht – ned til 23.000 baht månedligt.
Reglerne siger ellers, at en udenlandsk medarbejder skal tjene mindst 50.000 baht.
»Jeg ændrede lønnen. For giver man folk en grundløn på 50.000 baht, så laver de ikke en skid. Så det blev sat ned til 10.000 baht, (1.933 kr., red.),« siger Rasmus Møller, direktør for Alpine.
»Han ændrede det nærmest fra den ene dag til den anden,« siger en medarbejder.
Direktøren nægter at forholde sig til kritikken, men han siger, at medarbejderne foruden de 10.000 baht får en provision.
»Hvis der er sandt, at folk tjener under 50.000 baht, inddrager vi hans licens til at drive virksomhed,« siger Kanchana Noppun, PR-direktør i Thailands industriministerium.
René Knudsen, formand for HK Service i Hovedstaden, er rystet.
»10.000, 35.000 baht eller 50.000 baht er ikke dansk løn. Telia og leverandøren har et moralsk problem.«
Det afviser Mette Honoré, kommunikationschef, Telia:
»Vi ville have et moralsk problem, hvis vi havde vist, at dette foregik. Det har vi ikke vidst. Så vi har ikke moralsk problem. Men vi har nu noget viden, som vi nu reagerer på, for vi vil ikke lægge navn til noget, der er ulovligt. Vi tager fat i vores danske partner, og beder dem indskærpe overfor Alpine, at reglerne skal overholdes.«