Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Turist overskred visum i Thailand: -
natie
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 03-02-2019 09:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 178
Tilmeldt: 19.02.14
 Status: Offline

Turist overskred visum i Thailand: - Det var 11 dage i rent helvede!
Kvinden havde overskredet sit visum og blev tilbageholdt i lufthavnen i Bangkok på vejen hjem


www.thai-dk.dk/uploads/police0202.jpg
Lige så fantastisk Thailand er, lige så hård kan straffen være, hvis du udnytter landets gæstfrihed og bliver længere, end dit visum tillader.

I Danmark kan du slippe med et rap over nallerne og en karensperiode på op til fem år, hvis du overskrider dit turistvisum.

Men i andre lande kan man være langt fra lige så 'heldig.'

Sådan var det for en 46-årig australsk kvinde, der var på vej hjem fra et ophold i Thailand kort efter nytår.

Det skriver en række australske medier, heriblandt Gold Coast Bulletin.

Kvinden ved navn Claire Johnson havde været på en længere udlandsrejse, som hun ville afsluttet i Thailand. Undervejs fik hun stjålet sin taske og sit pas og overskred derfor sit visum med 111 dage, mens hun ventede på sit nye pas.

Da hun endelige kunne vende hjem kort efter nytår med sit nye pas i hånden, blev hun stoppet i den thailandske hovedstads lufthavn og sendt i detentionen. Her sad hun uden penge, med 200 andre kvinder i en enkelt celle beregnet til højst 30, fortæller den 46-årige australier.

- Det var 11 dage i rent helvede. Jeg var i helvede og tilbage igen, siger hun til Gold Coast Bulletin.

Inhumane forhold
Claire Johnson troede blot, at det ville handle om at betale en bøde for sin overtrædelse af sit visum, og at hun ville blive lukket ud af detentionen hurtigst muligt.

- Jeg gjorde, hvad jeg blev bedt om, og jeg vidste ikke engang, at de havde anholdt mig. Jeg blev aldrig vist nogen dokumenter.

- Ingen fortalte mig, hvad der foregik, de ville ikke engang lade mig ringe til ambassaden. Jeg kunne ikke gøre noget, de tilbageholdt mig bare.

I detentionen skulle hun selv betale for vand, for maden og endda for at sove på gulvet. Og så var hun lukket inde i alle døgnets timer, fortæller hun. Med sig havde hun kun 100 bath (20 kroner, red.).

- Jeg troede ikke engang, jeg ville overleve en enkelt dag. Folk begik selvmord, de var døende, der var kvinder, børn, voksne mænd som græd derinde. Det var horribelt.

Drak vasketøjsvand
Den 46-årige måtte vaske sig i et trug med vand, der blev delt med de andre i detentionen, og hun måtte drikke vasketøjsvandet for at holde sig i live. Sådan beskriver Claire Johnson dagene i den thailandske detention.

Efter to dage blev hun ført til retten, hvor hun blev bedt om at betale en bøde på 2000 bath (416 kroner, red.). Da den var betalt, blev hun taget tilbage til detentionen, hvor der gik endnu ni dage, før hun endelig kunne flyve tilbage til Australien den 18. januar.

Claire Johnson er tidligere indehaver af et firma med fokus på kosmetisk kirurgi-turisme og har rejst til Thailand fire gange hvert år over de seneste 14 år. Nu tager hun aldrig tilbage igen, fastslår hun.

- Jeg er virkelig bekymret for de mennesker, der stadig er der. Det generer mig virkelig. Jeg kan ikke sove, jeg kan ikke spise.

- I forhold til det humanitære niveau burde ingen blive behandlet, som jeg blev, siger Claire Johnson.

https://ekstrabla...de/7498617

www.thai-dk.dk/uploads/police0202547764737134.jpg
Gold Coast woman Claire Johnson has opened up on her ‘11 days of hell’ in detention in Thailand and addressed reports she worked in the sex industry.
https://www.daily...etnre.html


Visumregler i Thailand for danskere

Visumfri i indtil 30 dage for turistrejser. Ved indrejse gives indrejsestempel med ret til 30 dages ophold. Det gælder et ubegrænset antal indrejser med fly; ved indrejse ad land- eller søvej gælder det kun to gange per år. Du kan højst genindrejse og opholde dig i Thailand i samlet 90 dage inden for en periode 6 måneder.

Ophold ud over 30 dage kræver visum, som kan søges på en thailandsk repræsentation inden rejsen.
Forretningsrejser kræver visum og invitation fra den thailandske forretningsforbindelse.

Forlængede danske pas anerkendes.
Provisoriske danske pas anerkendes både ved ind- og udrejse. Ved udrejse på et provisorisk pas udstedt af en dansk repræsentation i Thailand kræves et stempel fra de thailandske immigrationsmyndigheder. Ved udrejse fra Suvarnabhumi International Airport i Bangkok burde stemplet kunne opnås ved immigrationsmyndighederne i lufthavnen.

Gyldigheden af pas skal være mindst 6 måneder ud over datoen for indrejsen.
EU-nødpas udstedt uden for Thailand anerkendes kun til transit i lufthavnen, ikke til indrejse i landet.

Kilde: Udenrigsministeriet
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
XP
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-02-2019 01:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 253
Tilmeldt: 13.11.09
 Status: Offline

Prøv at læs artiklen om luderen på Thai Visa Nation. der står det hele, bare lidt på en anden måde. Nemlig sandheden. Hun var på halvandet års arbejdsrundrejse, da hun ville slutte af i Thailand og lige lave nogle let tjente penge på at være luder. Hun smed hendes pas væk, og gad ikke gå på Immigration her i Pattaya. Da hun endelig, efter et overstay på 111 dage, blev hun fængslet for den overstay, som er ganske normalt. det står overalt i lovene. Hun ventede på at blive sendt til australien i Pattaya Remand Centre, hvor hun blev behandlet som alle andre fanger. Hun ville bare ikke på nogen som helst måde følge hvad der blev sagt til hende derinde. Og mærkværdigvis nok, kan du jo prøve at google hende, og se at hun er arresteret i Australien. For prostitution. Så prøv at google hende og se for jer selv. Det er en historie som EB bringer for at tjene penge, som så mange gange før. Hellere fyre en fed løgn af end at være kedelig. Deres ordsprog. God dag til alle her.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
yindee
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 04-02-2019 10:49
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3640
Tilmeldt: 20.02.09
 Status: Offline

Hej XP læs med her, igen en artikel fyldt med halve sandheder og hvor de såkaldte Danskere frem stilles som de rene engle Sad


Der er ferier, man ikke vil hjem fra, og så er der rejser, du ikke kan komme hjem fra. To danskere glemmer sent, hvad de så og oplevede, da de røg en tur i et thailandsk fængsel, fordi de havde overskredet deres visum med nogle få timer

Thailand er et yderst populært feriested for rigtig mange danskere, der har brug for et ekstra skud D-vitamin. Her kan man veksle regn, blæst og grå skyer med sol, strand og Palmer. Men lige så kendt landet er som et ferieparadis for mange turister, ligeså berygtet er Thailand for sine fængsler.

To danske statsborgere har på egen krop oplevet livet som indsat i en thailandsk fængsel, hvor alt fra mordere til pædofile sover oven på hinanden i overfyldte celler, og hvor 2000 indsatte deler fire kopper med hinanden og får mad, der består af ris og agurkevand.

Inden afgang fra Danmark havde de lejet en lejlighed ned til stranden i Phuket for et år. Meningen var, at de ville finde et arbejde på en bar og tjene til opholdet. Men på grund af visumreglerne i Thailand, var de nødt til at tage et smut hjem til Danmark hver tredje måned.

I de første tre måneder levede de to venner 29-årige Tarek Cheikh og 41- årige Behdad Omrani det gode liv i det sydøstasiatiske himmerige, men inden turen gik til Danmark første gang, skulle de ti dage igennem det thailandske fængselssystem.

www.thai-dk.dk/uploads/pekerer1.JPG

Stoppet i paskontrollen

Da Tharek og Behdad vendte snuden hjem mod Danmark 27. august, vidste de godt, at deres visum var udløbet dagen før. De vidste også godt, at det medførte en bøde på 100 kroner pr dag, man overskred sit visum.

Jeg har været i Thailand 20 gange og har tidligere prøvet at betale for at være der en dag for meget. Det plejer ikke at være noget problem, fortæller Behdad.

Men så nemt skulle det ikke gå denne gang.

Om eftermiddagen 28. april satte Behdad og Tharek sig i flyet på vej mod Thailand. På de efterfølgende billeder kan man se, at de var nødsaget til at booke en ny flybillet hjem I første omgang havde de bestilt hjemrejse d. 27. august. Ifølge Behdad og Tharek var flybilletterne var væsentlig billigere d. 27. august frem for 24. august, hvor deres visum udløb.

I stedet for at bede os om at betale de 100 kroner, som loven kræver, vi betaler, så bliver vi afpresset til at betale flere penge, uddyber Tharek.10.000 kroner og Behdads telefon var kravet. 'I hjælper os, vi hjælper jer', bliver de to thailændere fra turistpolitiet ved med at sige til dem Betal, eller ryk direkte i fængsel

De to danskere nægter at lade sig afpresse. De har ikke noget imod at betale de 100 kroner, som det koster at overskride deres visum, men ikke de 10.000 kroner, som turistpolitiet pludselig forlangte.

Den næste halve time blev Tharek og Behdad tilbageholdt og bedt om at underskrive et stykke papir, men det turde de ikke.

- Vi ved ikke, hvad de vil have os til at skrive under på, for det hele står på thailandsk. Vi ved ikke, om vi er ved at blive hængt op på narkosmugling eller det, der er værre. Det stresser os helt vildt, husker Tharek.

Enkelte af de dokumenter, som drengene blev præsenteret for indeholdt en engelsk oversættelse.

Men det var bestemt ikke alle dokumenter, der havde. Nogle dokumenter stod kun på thailandsk, og de bekymrede drengene.
De to danskeres stædighed begyndte at irritere de thailandske myndigheder, der tog en hurtig beslutning.

En nat i lufthavnens detention, skulle nok få dem på andre tanker. - Der var afføring på væggene og i loftet. Der stank af urin, og der var ingen aircondition. Det var en meget beskidt celle, husker Behdad.

De næste 36 timer fik de ingen informationer. Mad og drikke var noget, de måtte drømme sig til. Alligevel havde de stadig en vis optimisme. Det rødbedefarvede pas måtte i det mindste give dem en bedre behandling end så mange andre, beroligede de hinanden med

Delte kopper med over 2000 fanger

Efter at have tilbragt halvandet døgn i en møgbeskidt celle i lufthavnen i Phuket blev Tharek og Behdad lagt i håndjern og ført til retten. Seks dages fængsel og en bøde på 600 kroner - 100 kroner for hver dag de skulle sidde i fængsel, lød dommen.

Et par timer efter dommen blev de ført ind i en bus. På vej i bussen forsøgte de febrilsk at få chaufføren til at fortælle dem, hvor de var på vej hen. - Men han siger ikke noget. Det er først, da en af de andre fanger i bussen peger på sit fængselstøj, at det går op for os, hvor vi er på vej hen. - Der begynder jeg stille og roligt at skide i bukserne, husker Tharek

www.thai-dk.dk/uploads/perkere2.JPG
Udefra syner Phuket Prison ikke af meget, men når man kommer indenfor, er det andet end de danske fængsler, forsikrer Behdad og Tharek.

Phuket Prison står der på et stort skilt, da bussen stopper. Et fængsel som er notorisk berygtet for at være et barsk sted, og hvor chancen for at få sygdomme som hepatitis og svamp er mere reglen end undtagelsen. Da vi kommer til fængslet, bliver vi ført gennem en port til et område, hvor vi bliver sat ned. Her kigger de alle vores ting igennem for at se, om vi skulle have stoffer eller andet. Så beder de os pludselig om at tage vores tøj af, bukke os forover, hvorefter de kigger os op i røven. Der knækkede jeg, fortæller Tharek om den ydmygende oplevelse.


Hvem vil hjælpe?

Myndighederne tog makkerparerts telefoner, da de blev anholdt af politiet, og derfor havde de ikke mulighed for at kontakte familie, venner eller andre, der kunne hjælpe dem.

Først efter retssagen lykkedes det dem at overtale en af vagterne til at give dem deres telefoner i nogle få minutter. Det første, der slog dem ind, var at ringe til den danske ambassade i Thailand. De måtte da kunne hjælpe dem, tænkte de.

- Jeg får fat i en, der snakkede engelsk. Jeg siger til hende, at hun skal hjælpe os, og at vi er i fængsel. Men inden hun finder en, jeg kan tale med, tager vagterne min telefon igen, forklarer Tharek.

Samtidig forsøgte Behdad at få fat i det forsikringsselskab, hvor de havde tegnet deres rejseforsikring. Håbet var, at de kunne hjælpe dem med at få fat i den danske ambassade i Thailand.

- Jeg fik af vide, at vores forsikring kun gælder i forhold til sygdom, og at de ikke kan gøre noget som helst. Jeg blev helt chokeret. Vi stod pludselig på bar bund, husker Behdad.

Udlejer blev redning

Vagterne glemte at tage Behdads telefon igen, og da det i bussen gik op for de to, at de er på vej i fængsel, tog han kontakt til den udlejer, som de havde lejet et værelse hos under deres ophold i Thailand.

- Jeg bad hende sende en eller anden herhen, som kunne få vores hævekort, hæve nogle penge, tage til retten, betale vores bøde og komme tilbage med en kvittering, så vi kunne komme ud, fortæller Behdad.

Udlejeren var på ingen måde tilfreds med at blive blandet ind i deres sag, men dagen efter dukkede hendes bror op i fængslet og hjalp drengene med at betale deres bøder.

- Vi troede på det her tidspunkt, at vi ville komme ud af fængslet og blive sat fri i Phuket, forklarer Behdad

Ali og den magiske telefon

Seks dage efter, de skulle være fløjet til Danmark, befandt Tharek og Behdad sig i Bangkok Immigration Detention Centre. Et sted, der er under hård kritik af menneskerettigheds organisationen Human Rights Watch, fordi cellerne er overfyldte, det flyder med sygdomme, ligesom maden, ventilationen og andre basale nødvendigheder ikke lever op til FN’s flygtningekonvention.

En ting er den manglende plads og den meget lidt appetitvækkende mad, de bliver budt på. En anden ting er den rå og barske virkelighed, der hærger rum otte, hvor Tharek og Behdad sammen med 145 andre mennesker er klemt sammen på 35 kvm.

For at sikre ro og orden har fængselspersonalet udpeget en leder i hvert rum. Under sig har han et par håndlangere, som sørger for, at de, der ikke makker ret, får en gedigen omgang tæsk.

www.thai-dk.dk/uploads/perkere 3.JPG
billedet viser, hvor mange mennesker, der er samlet i et værelse i Bangkok Immigration Detention Centre. Billederne er ikke fra Tharek og Behdads ophold. Foto: Bangkok Immigration Detention Centre

Genvej til friheden

Lederen i rum otte hedder Ali, og han skulle vise sig at blive de to danskeres genvej til friheden.

- Da vi kommer ind i rummet, beder Ali os om at sætte os ned. Han skal vide hvem, vi er. Hvorfor vi er havnet her og så videre, fortæller Behdad. Det viser sig, at Ali er af iransk afstamning, ligesom Behdad.

- Vi fik en lille relation. Jeg forklarede ham vores situation, og jeg tror han fik medlidenhed med os, mener Behdad.
Ali skulle vise sig at have lidt flere privilegier end de andre fanger, og det kom Tharek og Behdad til gode.

Han havde blandt andet mulighed for at hæve penge til de andre indsatte, så de kunne bestikke vagter og andet fængselpersonale.
- Ali gav os lov til at låne hans telefon i fem minutter. I første omgang var vi nødt til at få ordnet et quicklån, så vi kunne bestikke folk.

Alle skal bestikkes

Efter at have været fængslet og tilbageholdt i syv dage er det så småt ved at gå op for Tharek og Behdad, at de ikke kommer tættere på Danmark, medmindre de bestikker de rigtige folk.

En fornemmelse der ikke rokkede sig, da de langt om længe fik talt med repræsentanter fra den danske ambassade i Thailand.

De tilbyder deres assistance til at ringe til Tharek og Behdads familie og venner og forklare dem, hvilken situation, de er havnet i, men det vil koste de to danske statsborgere 1010 kroner pr. påbegyndt time.

Her er dine rettigheder, hvis du havner i et udenlandsk fængsel

Hvis du bliver anklaget og fængslet i udlandet, har du krav på at komme i kontakt med en dansk
Ambassade eller et dansk konsulat, hvis du selv ønsker det.

Ambassaden kan hjælpe dig med kontakt til en lokal advokat og familie eller venner i Danmark.
Vi kan også besøge dig i fængslet og følge retssagens forløb.

For udenrigstjenestens bistand inden for borgerservice betales 970 kr. pr. påbegyndt time, med mindre andet udtrykkeligt fremgår af bekendtgørelsen

I bekendtgørelsen fremgår undtagelserne som værende sager, der omhandler:

1) barnebortførelsessager

2) evakueringssager

3) sager vedrørende alvorlige forbrydelser mod danskere i udlandet

4) tvangægteskabssager

5) sager vedrørende efterladte børn og ægtefæller, og

6) fængslingsager.

Du skal dog være opmærksom på, at ifølge bekendtgørelsen om betaling for tjenestehandlinger i
Udenrigstjenesten Kapitel 1, §1 stk. 2 punkt 6, så betales et gebyr på 970 kr. pr. påbegyndt time i
Anledning af udløb af opholdstilladelse/visumperiode/lovlig opholds periode.

www.thai-dk.dk/uploads/pekere4.JPG
Behdad og Tharek har ikke umiddelbart nogen planer om at tage tilbage til Thailand, selvom de har lejet en lejlighed frem til april næste år.

Men i og med at det er de thailandske myndigheder, der styrer showet i Thailand, så kan ambassaden ikke garantere, at deres assistance vil få
Tharek og Behdad hurtigere ud af fængslet. Det er så sinds sygt. Vi får jo af vide, at vi bliver nødt til at finde en løsning selv, og at der ikke var så meget, de kunne gøre ved det, fortæller Tharek.

Den eneste løsning, de har tilbage, hvis de vil hurtigt ud, er den samme, som da de blev anholdt. De er nødt til at bestikke sig til frihed.
Vi skulle have Ali til at købe os flybilletter. Det kunne vi ikke selv, og selvom han godt kunne lide os, så skulle han også bestikkes, forklarer Tharek.

Men før han kunne købe dem Flybilletter, skulle han have penge til at bestikke nogen længere op i systemet, så Tharek og Behdads sag blev behandlet hurtigere. - Bare det at få behandlet vores fingeraftryk hurtigere kostede os næsten 1200 kroner, husker Tharek.

De to gutter vurderer, at det i alt kom til at koste dem 55.000 kroner at bestikke sig til friheden inklusiv flybilletter hjem. Med de gamle returbilletter kommer beløbet op på 65.000 kroner.

Friheden

Efter ti dage i forskellige fængsler, detentions celler og immigrations centre, sad Tharek og Behdad endelig i en vogn på vej til Bangkok lufthavn. Selvom det så det ud til, at de var på vej hjem, så nagede tvivlen dem stadig. Der var mange, der fortalte os, at selvom vi havde fået vores billetter hjem, så skulle vi stadig bestikke og takke politifolkene, der førte os til lufthavnen. Og hvis vi ikke opførte os ordentlig, så ville vi komme tilbage, fortæller Tharek. Og folk kom tilbage, indskyder Behdad.

I lufthavnen foregik check-in med håndjern på og i det samme tøj, som de havde haft på, siden de blev tilbageholdt og fængslet.
Det er totalt ydmygende, at vi skal udstilles foran alle andre på den måde. Folk kigger på os, som om vi er dybt kriminelle, og det eneste vi har gjort, det er at blive i Thailand en dag for længe, forklarer Tharek.

Det lykkedes de to venner at komme på flyet og hjem til Danmark. Udmattede, grædefærdige og lettede kunne de kaste sig i armene på deres familier, som de næsten ikke havde haft kommunikation med under forløbet.

En retur til Thailand venter ikke lige om hjørnet for Tharek og Behdad. - Vi skal ikke tilbage til Thailand igen, konstaterer Behdad til slut.
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Snart kan homoseksuelle blive gift i Thailand Nyheder på dansk 1 29-03-2024 11:01
Smag på Thailand Hele Thailand 90 24-03-2024 12:54
Interview med den danske ambassadør i Thailand De fastboende 1 18-03-2024 12:23
Se dokumentar om Black Mountain i Thailand Golf baner 4 15-03-2024 12:39
Thailand: 10 million people suffer pollution-related illnesses in 2023 | BBC News Hele Thailand 1 10-03-2024 09:35

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.19 sekunder | 97,904,913 Unikke besøg | jQ Blog