Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Bo fra Bangkok: Thailand og jeg holder vejret
thai
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 29-03-2020 11:56
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3424
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

Coronavirus bliver slemt for Thailand, for man er ikke godt nok forberedt på en situation som denne, mener Bo Nystrup Nielsen. Alligevel ville han ikke bytte. "Thailand er mit hjem og et fantastisk sted" siger han.

Bangkok: - Det er da godt, at vi har online-muligheder. Min mor i Holstebro ville ud at handle, men det, synes jeg altså, var en dårlig ide, så jeg gik ind på Coop’s hjemmeside og bestilte alle indkøb til mine forældre dér. Det bliver leveret til dem derhjemme. Det er altså smart, at man kan sidde ved Kao Yai’s National Park i Thailand og ordne sådanne ting i Danmark...

49-årige Bo Nystrup Nielsen er født og opvokset i Holstebro, hvor hans forældre stadig bor. Men fra han var ganske ung, har han boet i Asien - og hjembyen har heddet Bangkok, Thailands hovedstad, siden 2004.

I dag er han Excecutive Vicepresident (EVP) og sidder i The Executive Board i det thailandske firma Saha Group. Sammen med vennen Kasper Kragelund ejer han også to firmaer i Thailand og Singapore med i alt 550 ansatte.

- I forgårs (tirsdag 17. marts, red.) fik vi de første stærke direktioner fra den thailandske regering, og det skulle ikke undre mig, om der om få dage kommer endnu flere, baseret på, at vi er stadig på stadie 2, men spekulationer går på, at vi snart kommer på stadie 3 i smitteudbredelsen. Skolerne er i hvert fald lukkede, der er indrejserestriktioner, og små butikker og restauranter i Bangkok og større byer lukker, akkurat som man har gjort andre steder, fortæller Bo Nystrup Nielsen.

Det er jo sådan set fornuftigt nok, men der er en hage ved det.

- I modsætning til ansatte ved større arbejdspladser får arbejderne i små butikker og restauranter ingen løn længere. Mange af dem har ingen anden mulighed end at tage hjem til familien i de mere fattige egne af Thailand, hvor de kommer fra. Hvis de har virussen med hjem, kan det gå helt galt, da det offentlige sundhedsvæsen her ikke er på højde med, hvad vi er vant til i Danmark - specielt ikke ude i provinserne, fortæller Bo Nystrup Nielsen.

Min chauffør er nervøs
Han går stadig på arbejde hver dag, men meget har ændret sig.

- Alle møder er aflyst. Ens temperatur bliver tjekket hver morgen, når man ankommer. Mange er sendt hjem, og det er vanskeligt at få arbejdet udført, da det er meget svært at få råmaterialer til produktionen, forklarer han og funderer så:

- "Sjovt" nok, så bliver vi nu ramt på grund af Europa. Da Kina lukkede ned for syv uger siden, var alt stille og roligt her, men nu kommer det. Jeg er glad for, at jeg lige nåede at komme hjem fra Sapa og Hanoi, for nu lukker de ned der også.

Hvordan reagerer folk omkring dig?

- Min chauffør er i hvert fald meget nervøs. De fleste er klar over, at det kommer til at gå hårdt ud over Thailand. Problemet er jo, at der ikke er samme form for ""offentlig disciplin", som der for eksempel er i Danmark. Jeg hørte nogen sige, at når premierministeren her siger: "Luk alt ned", så lukker 30 procent, 30 ignorerer ordren, og 40 procent udvider åbningstiderne, fordi der er mere god business at hente. Derfor tror jeg, at vi får noget helt andet at se over de kommende par uger fra militæret.

Andre har det værre
Bo er gift med Pla, og de har buddistisk fem års bryllupsdag den 28. marts (den kirkelige er den 6. juni). Det skulle have været afviklet med en stor fest på Intercontinental Hotel Hua Hin, men er nu aflyst.

Er du bekymret for fremtiden for Thailand?

- Ja, helt bestemt - jeg ved ikke, hvor forberedt Thailand er på denne situation. Ikke ret godt, tror jeg. Hvad angår mig selv og Pla, så tror jeg ikke, at coronavirus får konsekvenser - i hvert fald ikke økonomiske. Jeg var heldig at komme ud af aktiemarkedet meget tidligt. Helbredsmæssigt ved man jo aldrig, og arbejdsmæssigt er for tidligt at spå om endnu.

Hvordan er livet lige nu uden for dine vinduer?

- Bangkok er meget stille i dag. Når jeg ser ud på gaden, hvor vi bor, kan jeg næsten ikke forstå, at for bare 48 timer siden var dette en af de mest trafikerede veje i landet. På kontoret er stemningen trykket, og vi har, som første initiativ, sendt kontorarbejdere hjem den næste uge og bruger “work from home” tilgangen. Men ingen klager herfra - det er nu en seriøs situation i Thailand, men andre lande har det meget værre. Vi har sol, god livsstil og bor i en fantastisk kultur - og til trods for, at udlændinge får en stor del af skylden for virusepidemien, er Thailand mit hjem og et fantastisk sted. Det håber jeg ikke, der ændres på selv efter alt dette. Thailand og jeg holder vejret.

læs mere : https://folkeblad...der-vejret
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Bangkok International Motor Show 2024 Central Thailand 1 28-03-2024 10:59
Bangkok Central Thailand 299 28-03-2024 10:01
Smag på Thailand Hele Thailand 90 24-03-2024 12:54
Interview med den danske ambassadør i Thailand De fastboende 1 18-03-2024 12:23
Se dokumentar om Black Mountain i Thailand Golf baner 4 15-03-2024 12:39

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.26 sekunder | 97,854,805 Unikke besøg | jQ Blog