Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Raketter i Maj?
AL 48
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-05-2011 04:58
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1814
 Status: Offline

Jeg har nu flere gange observeret et fænomen på himlen henunder aften, når der kommer en tordensky drivende. Det drejer sig om at der kan ses lodrette "røgstriber" som efter en raket der går fra jorden og op i skyen.
I aftes, ca. 06:30 PM, var jeg så heldig at observere 3 afskudt fra samme sted med ca. 5min. mellemrum. Det var på en afstand af 6-8km., så jeg hørte intet.
Jeg kaldte på Donna og spurgte hende hvad det var for noget, og fik denne forklaring:
Det er risbønderne i en landsby, som skyder hul i skyen for bedre regn.
Okay,- tænkte jeg. De er sgu blevet moderne. Skyder kemikalier op i skyen for at den skal afgive sin regn der (bruges jo andre steder, hvor man vil styre nedbøren).
Men nej,- ingen kemikalier. Kun en ordentlig moppedreng af en raket/missil uden sprængladning.
Ifølge hende kan disse raketter/missiler indeholde 20-30kg. krudt!! - Derfor går de så højt ( 2-3km.)
Det er en alm. skik blandt risbønder her i Nong Bua Lamphu hvert år til start af regntid.
Mon ikke Buddha også er blandet ind i det? - Ligesom med afskydning af store luftbomber.
Donna har lovet, hun vil forsøge at finde ud af lidt om næste afskydning, så vi kan køre derud og evt. tage billeder af disse "missilaffyringer".
Er der andre, der evt. kan fortælle mere om denne tro/overtro??
PS. Godt nok er risbønderne fattige, men den slags er der åbenbart altid råd til, når bare det hører til folketroenved ikke
Hav en god dag,-Anton
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
IT
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-05-2011 08:06
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1773

folketro og øl , det skal der være penge til
vi bor i surin området her bruger de ikke den slags . De skyder med raketter men det er kun ind i CambodiaGrin
Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
sank
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 11-05-2011 15:18
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1828

?? Ikke helt sikker ? men mener at jeg engang har læst at Kongen har været med i den slags forsøg ? ved ikke
yindee
#4 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-05-2011 09:01
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3629

sank skrev:
?? Ikke helt sikker ? men mener at jeg engang har læst at Kongen har været med i den slags forsøg ? ved ikke

det er rigtig nok han har også patent på et system der kan få skyerne til at afgive deres vand de bruger fly og spreder kemikalier
rinpoche
#5 Udskriv indlæg
Skrevet d. 12-05-2011 18:52
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 245

Det er sandt.
Dog taler alt for at han ikke har haft det ringeste at gøre med forskningen ej heller udviklingen.

Han er altså ikke ligefrem en videnskabsmand.

AL 48
#6 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-05-2011 06:36
Bruger avatar

Bruger

Hej.
Dette her har heller ikke noget at gøre med forskning eller videnskab,- men udelukkende en tradition i anledning af regntidens komme.
Jeg har nu fået opsnust at det er hele landsbyen, som står bag arrangementet, og de sender "reklamebiler" med høj musik rundt i omegnen for at samle folk.
Jeg har fået underretning via "lokalsladderen" om næste afskydning. Det sker d. 20.-05. sent på eftermiddagen, og jeg/vi er inviteret til at overvære affyringen, samt efterfølgende festlighed. Ærgeligt at jeg ikke kan uploade billeder pg af dårlig internet.
Landsbyen hvor det foregår hedder Ban Nonmuang og ligger ca. 15km. herfra (Na Klang, Nong Bua Lamphu).
Hav en god dag,-Anton
tiny
#7 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-05-2011 12:57
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 133

Thaierne elsker at feste det er vel en form for byfest med musik og skaal
Sabai Sabai
#8 Udskriv indlæg
Skrevet d. 14-05-2011 17:32
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 24

rinpoche skrev:
Det er sandt.
Dog taler alt for at han ikke har haft det ringeste at gøre med forskningen ej heller udviklingen.

Han er altså ikke ligefrem en videnskabsmand.

Rin :

Selv i min vildeste fantasi og mareridt, kan jeg ikke forstå, at selv du Rin ! , også er hoppet på på limpinden i det Thailandske hjernevaskemaskine system !!

Selv pølsemanden her :... kunne få et patent på en ikke nærmere beskrevet teknik til at pille bussemænd med bagsiden af venstre hånds lillefinger, samtidig med at jeg laver en hot-dog med højre hånd !!!

Nå'... til "sandheden" !!.................

The King of Thailand has been awarded a patent for a technology which claims to enable him to produce rain. The patent claims to be for a chemical system which can generate and control rainfall.

The European Patent Office has granted the patent to King Bhumibol Adulyadej for 'weather modification by royal rainmaking technology', having been satisfied, up to a point, of the technology's plausibility.

"The granting of the patent does not say whether it is a good patent or a bad patent and does not mean that it has been checked technically but that yes it seems plausible," said EPO spokesman Rainer Osterwalder.

"We examine a patent in respect of the state of the current art. All we can do is decide if it is plausible in terms of similar existing cases," said Osterwalder. A search report conducted by the EPO did find eight 'documents considered to be relevant' in the examination of prior art.

.......

Lyt godt efter, omkring 1:47 sec. !!!!!!!!sarcasm ( kræver lidt engelsk kundskaber !! !hejdriller

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !
bamsen
#9 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-05-2011 02:59
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1138

Davser
ja her i jomtien,skyder de raketter hver aften,i flere timer.
sank
#10 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-05-2011 08:10
Bruger avatar

Bruger

Thumb Ja bamsen de mangler sikkert også regn på Jomtin griner
AL 48
#11 Udskriv indlæg
Skrevet d. 16-05-2011 12:04
Bruger avatar

Bruger

Morgen-TV kanal 7 viste i dag kl. 06:10 udsendelse om disse "missiler" fra Chiang Rai. Det var nogle ordentlige drenge. Styrepinden var en tyk bambusstok på ca. 4m., og krudthylstret ca. 30cm. i diameter og nok 1½m. langt!! - Det er sgu alvorlige sagerIkke SE
IT
#12 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-05-2011 02:36
Bruger avatar

Bruger

www.thai-dk.dk/uploads/imagesdfdfd.jpg

Sådan blev fyrværkeriet til: Fra bambus-knald til farverig raket
I dag kontrollerer vi fyrværkeriets farver ved brug af stoffer som natrium, kobber og barium, der eksploderer langt over hovederne på os, mens vi skåler i champagne. Men fyrværkeriets historie er blodig, og det hele startede formentlig med to uheld med 800 års mellemrum.

To brag i verdenshistorien har formentlig på hver sin måde markeret starten på fyrværkeriets udvikling frem til i dag. Det første brag fandt sted i Kina omkring 200 år før vor tidsregning og opstod formentlig, fordi en kineser smed et stykke bambus ind i et bål i mangel af bedre brænde.

På grund af hulrummet i bambus udvidede luften sig i varmen og sprængte med et brag et hul i siden.

Eftersom disse knald forskrækkede både mennesker og dyr, rationaliserede kineserne sig frem til, at de også måtte skræmme onde ånder væk. Derfor blev det en tradition at smide bambuspinde på ilden under festligheder og ritualer, blandt andet under fejringen af det kinesiske nytår.

Men der skulle gå omkring 800 år, fra det først brag lød i Kina, til mennesket for alvor kunne begynde at lege med krudt.

Det andet centrale brag i fyrværkeriets historie opstod nemlig omkring 600 – 900 år efter vor tidsregning i Kina under Sui- og Tangdynastiet. Om det skete ved en fejltagelse i et feltkøkken eller i en alkymists værksted, er endnu uklart. Flere kilder peger dog på, at en alkymist, i et forsøg på at lave en livseleksir, blandede svovl, salpeter, honning og arsensulfid.

Alkymisterne nedskrev omhyggeligt deres blandinger, og netop denne blanding blev ved et tilfælde antændt og frembragte en stor lysende flamme, der forbrændte alkymistens hænder og ansigt.

Trods advarsler om blandingens virkning begyndte flere alkymister at eksperimentere med blandingen, og snart blev pulverblandingen proppet ind i bambusrør og antændt med et stort brag.

Dét var verdens første fyrværkeri, og teknikken blev hurtigt udviklet til de små stykker fyrværkeri, som vi her i Danmark meget passende har døbt ’kinesere’.

Basmbusrør med ild i skabte skræk blandt fjender
Frem mod det 11. århundrede blev blandingsforholdet forfinet til det, vi kender i dag som 75 procent saltpeter, 15 procent trækul og 10 procent svovl.

Men i samme periode fik også militæret øjnene op for det nye vidundermiddel. Bueskytter begyndte at binde bambus med krudt fast til deres pile. Krudtfyldte bambusstænger med hul i den ene ende blev også kastet mod fjenden. Så stængerne for rundt med ild ud af den ene ende – ikke specielt farligt, men til stor skræk for modstanderen.

Omkring år 1200 begyndte kineserne også, at proppe krudt ind i stive paprør og lave lunter af papirstrimler. Eksempelvis blev forløberen til den i dag så kendte Jumping Jack til, hvor et hul i røret får fyrværkeriet til at danse rundt på jorden til stor skræk for især heste.

Røret blev dog ikke altid liggende på jorden. Nogle gange skød det højt op i luften, og det gav militærfolk ideen til at proppe finner på røret – raketten var født.

I samme periode opdagede kineserne også, at det var muligt at få ting til at flyve meget langt, hvis de blev proppet ind i bambusrør sammen med krudt, og snart blev de første kanoner taget i brug, der ret hurtigt blev udformet i jern og spredte sig over asien og ind i mellemøsten.

Munk skjulte opskriften til krudt i en kode
I 1292 kommer fyrværkeriet til Europa med Marco Polo, og i midten af det 13. århundrede nåede nyheden om krudt også til Europa, hvor munke overleverede eksempler på fyrværkeri til franciskaner-munken Roger Bacon, der underviste ved Oxford Universitet.

Munkens frygt for at verden skulle udnytte det farlige krudt fik ham til at nedskrive opskriften i kodeform, og der skulle gå omkring 100 år, før koden blev brudt.

Krudtet fik enorm betydning for militærudviklingen i Europa og i for eksempel Italien begyndte videnskabsmænd at udforske blandingsforholdet yderligere. Snart blev fyrværkeriforestillinger almindelige ved royale fester.

Italienerne gav fyrværkeriet farver
Men først i det sydlige Italien i 1830 begyndte fyrværkeriet at bliver til den vifte af farver, vi ser på himlen i dag. Indtil da bestod fyrværkeriets farver kun af orange gnister fra sort krudt og hvide gnister fra metalpulver.

Det var fyrværkerimestrene, de såkaldte pyroteknikere, der fandt hemmeligheden bag farverne. Kobber giver blåt lys; natrium giver gult lys, barium giver grønt lys og strontium giver rødt lys.

Frem til i dag har den kemiske revolution givet pyroteknikerne et væld af pulver at arbejde med for at ramme den helt rigtige farvekombination. Eksempelvis kan saltpeter udskiftes med kaliumklorat KCLO3 for at give farverne mere dybe.

Så når vi ser på nattehimlen nytårsaften, ser vi også et resultat af en udvikling, der tog sin begyndelse med to brag i Kina, lang tid før verden skålede i champagne.

Isan is the poorest region of Thailand: in 2002 average wages were the ... Isan (Isan/Thai: อีสาน; also written as Isaan, Isarn, Issan, ...
sank
#13 Udskriv indlæg
Skrevet d. 17-05-2011 08:27
Bruger avatar

Bruger

Thumb Tak for den beretning din Krutugle griner
AL 48
#14 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-05-2011 06:53
Bruger avatar

Bruger

Hej igen.
Så var jeg med til opsendelse af raketter. Det skete d. 21. i stedet for d. 20., jeg kunne jo ligeså godt få det store brag med , når nu jorden alligevel ville gå undergriner
Donna og jeg startede motorcyklen og kørte de 19km. til landsbyen, Non Muang, hvor det skulle foregå, vi ankom kl. 10 om formiddagen. Det foregik i udkanten af landsbyen, på en stor åben plads, næsten som en dansk dyrskueplads. På pladsen var opstillet alverdens forskellige boder og tivoli med skydetelte og andre forlystelsestelte. I den enne ende af pladsen var der opført 3 mindre afskydningsramper af bambus (ca. 12m. høje), og foran dem en rigtig stor rampe, også opbygget af bambus, men så støttet bagtil af betonpæle. Der var taljer i toppen for at kunne løfte den store raket op at stå rigtigt.
Vedrørende raketterne, så bliver de færdigbygget på stedet under store teltdug. De store raketter er opbygget af 250mm., 4m. lange blå plastvandrør, som er forseglet i den ene ende og støbt fulde af krudt. De bliver lagt på bukke og udboret for bedre forbrænding. Boret er gudhjælpemig af jern!!- Når det ved håndkraft er drejet 3-4 omgange, bliver det trukket ud og afvasket med en drivvåd klud over en spand vand. De er sgu ikke så lidt modige. - Ladningen der skal nok passe med ca. 35kg.
Når udboringen er færdig påmonteres "styrestangen". En ca. 15m. lang,tyk bambusstang der bliver fæstet til ladningen med ståltråd og pænt farvet snor. Stangen er afhøvlet så der ingen fortykkelser er ved ledene, og bliver omviklet med bred plasttape.
Når det hele så er færdigt, bliver raketten løftet på skuldrene af omkring 12 mand pg. af længden og bragt til affyringsrampen. Det bliver den så rejst ved hjælp af taljer og trisser som på et gammelt sejlskib. Den bliver bundet til rampen med nogle specielle planteranker. Styrestangen bliver smurt med opvaskemiddel for bedre at kunne glide fri af opbindingen, - og der bliver anbragt en elektrisk tænding.
Ved siden af rampen var der "bomberør", 8 stk., som var ladet med nogle "ringe" der blev skudt højt til vejrs og hvæste og spruttede så det var en lyst. De var næppe slukket før de havde antændt "uhyret". Der bredte sig en røgsky hen ad jorden, og en larm som fra en løbsk jetmotor. Jeg kiggede mod raketten, den var der stadig, ca. 30m. væk, og folk var allerede begyndt at flygte.
Den stod og hoppede, nok i 20sek! - Så jeg forhalede også og gik i dækning, men lige pludselig fløj den afsted med en hale af ild og røg efter sig, så man troede at ham amerikaneren havde haft ret.
Den forsatte opad i flere minutter, så den har opnået en højde på flere kilometer.
Der blev afskudt flere mindre raketter, ca. ½ størrelse, og man fik på fornemmelsen at det samtidig var en konkurrence mellem forskellige mandskaber. Der var 4 store telte hvor raketterne blev udboret og samlet.- Et rent krudtværksted, hvor man bare står lige ved siden af og kigger på. I løbet af dagen blev der nok afskudt i alt 16 raketter.
Jeg så ikke en eneste munk på pladsen, så de er ikke med i spillet. Det hele er en festlighed for at byde regntiden velkommen.
PS. I dag skal jeg igen til "raketfest", dog noget tættere på. Ca. 2km. fra Na Klang.
Hav en god dag, Anton
sank
#15 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-05-2011 10:09
Bruger avatar

Bruger

Thumb Et ordentligt knald ? de have vel ikke puttet nogen i. ??
IT
#16 Udskriv indlæg
Skrevet d. 22-05-2011 15:32
Bruger avatar

Bruger

Al 48 vores nye reporter i svøb Thumb
pirat
#17 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-05-2011 03:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 717

hej AL48

tog du ingen foto,s som du vil dele med os
AL 48
#18 Udskriv indlæg
Skrevet d. 23-05-2011 05:08
Bruger avatar

Bruger

pirat skrev:
hej AL48

tog du ingen foto,s som du vil dele med os

Jeg ville gerne dele foto´s med jer, men min internetforbindelse forbyder al upload af billeder. Jeg kan ikke engang sende billeder med E-mail. - Men når jeg igen kommer til DK (start af Juli), skal jeg tænke på jer.
Hav en god dag, jeg skal ud og forsøge at få flere billeder i dag.
AL 48
#19 Udskriv indlæg
Skrevet d. 30-05-2011 05:25
Bruger avatar

Bruger

Hej igen.
Som sagt er det umuligt for mig at uploade billeder, men nu har jeg fundet en side på nettet som viser en masse små film med lyd og det hele. Der er både heldige og uheldige afskydninger, samt film af deres "flyvende hjul" som "skruer" sig op i himlen (flot syn). På en af filmene ser man også "straffen" for en dårlig afskydning.- Den falder med det samme. En tur i mudderhullet. Disse film er betydelig bedre end billederne jeg tog (alm. lommekamera).
Skikken som er mest udbredt her i Nordøst-Thailand stammer fra helt gamle dage, og foregår over 2 dage. Førstedagen er udelukkende med optog og rituel dans, samt stort "gedemarked".
De rakethoveder der bruges transporteres på alm. pick-up biler, flere på ladet ad gangen. Uden nogen sikkerheds-advarsler eller andet, som var det ganske alm. gods. - Tænk på det næste gang du ser en pick-up med 200mm. blå plastvandrør på ladet i Maj måned!! - Det kan være 200kg. krudt, som kører lige foran dig!!Ikke SE

http://www.youtub...PdrJk&NR=1

God fornøjelse, Anton
thai
#20 Udskriv indlæg
Skrevet d. 30-05-2011 05:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3350

se flere her http://www.youtub...re=related
Gå til debat:

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768