Antal indlæg: 857 Tilmeldt: 19.12.11 Status: Offline
Totalt nyt for mig, har aldrig hørt om kvindelige munke, vi kan lære noget nyt hverdag
Bookcase' aired in June 2012 on Asean TV (TrueVisions99, every Wednesday, 7.30pm). Our guest is Ven Dhammananda Bhikkhuni, one of 35 female monks in Thailand's male-diminated Buddhist community. Produced by Ratawan Kariya of Nation Channel (NBC), Bangkok, Thailand.
Antal indlæg: 1814 Tilmeldt: 17.03.11 Status: Offline
Her er lidt mere om de kvindelige munke (nonner).
Næsten alle thailandske mænd gennemgår en periode som munke, almindeligvis tre måneder i ungdomsårene. Dette betragtes ikke kun som en karakterdannende periode, men er en kilde til ære og religiøse fortjenester for familien. At skabe sig fortjenester er et centralt element i buddhismen.
Munkene (og de kvindelige munke: nonnerne) har underkastet sig et særligt regelsæt. Som munk forpligter man sig strengt over for buddhismens idealer om at give afkald på alt, der kan binde en til verden: familie, ejendom m.m. Ved at skabe de bedste vilkår for et moralsk liv og for meditation sigter man direkte mod oplysningen og befrielsen.
Den fuldt indviede munk aflægger 250 løfter og skal følge 227 udspecificerede regler, oftest formuleret som undladelsesregler, som munken ved ordinationen aflægger løfte om at overholde. Overholdelsen af reglerne er samtidig asketiske øvelser.
De 10 overordnede undladelsesregler, der også gælder for novicen, det vil sige den, der går i lære som munk er, at man skal undgå: 1. drab, 2. tyveri, 3. seksualitet, 4. løgn, 5. alkohol, 6. sene måltider, 7. dans, musik og skuespil, 8. smykker, parfumer, vellugte, 9. luksuriøse senge og 10. anvendelse af guld og sølv (penge).
Munkene er ofte, især på landet, de bedst uddannede i lokalbefolkningen, og de fungerer derfor som lærere, læger, advokater og socialarbejdere. I de senere år er mange munke begyndt at optræde i politisk sammenhæng, som ledere for lokale og nationale protestbevægelser, især i sager om bevarelse af traditioner. Der findes buddhistnonner, kaldt "mae chii", men der er kun få af dem, og de nyder ikke samme anseelse som deres mandlige modstykker.
Her er billede af Thailands første ordinerede kvindelige munk.
Hun har været gift og har to børn.
Novice monk Dhammarakhita (C), dressed in a brick-colored robe after her ordination by Sri Lankan Bhikkuni, an order of female monks, gestures at Songdharmakalyani Temple in Nakhon Pathom, in this 2002 file photo. Formally known as Varangghana Vanavichayen, Dhammarakhita, a mother of two who divorced her husband to dedicate her life to Buddhism, became the first woman to be ordained as a monk in Thailand.
Antal indlæg: 3629 Tilmeldt: 20.02.09 Status: Offline
hej som jeg læser historien så er hun ordineret som munk ikke nonne og så er det også noget nyt for mig
de nonner jeg har set går rundt i hvide dragter , det ser ud til at tingene bliver blandet godt sammen nogle kalder dem for munke andre nonner
På engelsk kaldes de for : female monks, som oversat til dansk betyder kvindelige munke ikker nonner
her er en video med thailandske nonner
i denne artikel bliver de kaldt nonner Buddhistisk nonne med ben i næsen
SAMLINGSPUNKT: Dhammananda Bhikkhuni er en tidligere professor, som er gået i kloster, og som nu er ved at skabe en revolution i nonnesystemet i Thailand
? Kom indenfor, storsmiler hun, mens hun med en kærlig og kærkommen kyndig hånd vifter de obligatorisk bidske, larmende og grangiveligt loppebefængte tempelhunde væk.
? Her er vores ydmyge bolig, det har vi selv sat i gang, og vi er langt fra færdig.
Med en underspillet stolthed peger hun på den store Buddhastatue, på klosterbygningen og på den igangværende restaurering af ceremonihallen. Dhammananda Bhikkhuni er buddhistnonne. Og hun er ved at revolutionere det thailandske klostervæsen.
For år tilbage var hun ellers en anerkendt professor i buddhismestudier ved Bangkoks Thammasat University. Dengang levede hun et godt liv med social prestige og en velfungerende familie. Hun havde, som hun selv siger det, "smagt det hele". men fik efterhånden eksistentielle kvababbelser ved livet. Professoren lod sig skille. Hun fralagde sig den universitære status, og tog i 2001 til Sri Lanka for at blive ordineret som buddhistisk nonne, bhikkhuni.
Også hendes far havde levet i kloster, for det gør de fleste thailandske mænd i en vis periode for at få religiøs og kulturel dannelse. Men det var moderen, Voramai Kabilsingh, der var den største inspiration. Hun havde allerede i 1971 fået ordination i den mahayana-buddhistiske tradition på Taiwan, og hun etablerede nonneklostret Wat Songdhamma Kalayani uden for Bangkok. Efter sin død tog datteren over. Dhammananda Bhikkhuni er ligeså grænsesøgende som moderen. Hun er i dag klostrets store moder, men ikke alle accepterer hendes position.
? Jeg fik hadefulde e-mail, og min søn kunne ikke forstå, hvorfor der var flere sure telefonopkald til hans gamle mor. Munke protesterede med kritik i medierne og lavede store propagandaplakater for at latterliggøre mig. Flere af mine tidligere kolleger vendte ryggen mod mig, som om jeg smittede, og flere planlagte programmer på tv blev fjernet, fordi tv-stationerne var bange for deres omdømme. Du må forstå, der er mange konservative kræfter, der ikke vil kendes ved en person som mig, fortæller hun på klingende engelsk.
Hendes brøde består i, at hun vil genoprette nonneordenen i Thailand.
I theravada-buddhismen, der er udbredt i Sydøstasien, har man nemlig ikke officielt haft nonner de sidste 1000 år, og aspirerende kvinder har derfor søgt ordination i mahayana-buddhistiske klostre, hvor traditionen holdes i hævd og er anerkendt.
En kvinde skal først ordineres af en kvindelig og derefter en mandlig klostermenighed. Men da nonneordenen aldrig officielt har eksisteret i Thailand, er det ikke muligt for kvinder at lade sig ordinere. Da to unge piger med deres fars velsignelse forsøgte i 1927, blev de smidt i fængsel, og det efterfølgende forbud mod nonneordination har aldrig siden været ophævet.
I 1996 fik en international buddhistisk kvindeorganisation overbevist munkevæsenet om at tillade mahayana-buddhistiske nonner at ordinere srilankanske kvinder, og der i dag et par hundrede theravada-buddhistiske nonner på øen. Men ligesom der er mange konservative munke på Sri Lanka, der ikke anerkender en sådan reformation, er Dhammanandas status heller ikke anerkendt af klostervæsenet og Religionsministeriet i Thailand. Ikke endnu i hvert fald.
? Men tingene ændrer sig. Jeg får mange henvendelser fra kvinder, der støtter mig. Selv nogle af de mere fremsynede munke begynder at acceptere mig, siger hun.
I en mandsdomineret buddhismekultur er hun efterhånden blevet et levende ikon, en solstrålehistorie i en tid, hvor skandalehistorier om hovedrige og sanseligt begærlige munke ellers ofte pryder de thailandske medier. Men netop denne særlige nonne optræder nu stadig oftere i medierne, og specielt avisen The Bangkok Post har taget hendes parti. Senere på dagen kommer et hold fra arabiske Al Jazzeera for at lave optagelser med hende.
Flere kvinder kommer til. En er enke, en anden offer for husbondens vold, en tredje har psykiske problemer og har forsøgt selvmord flere gange. En anden nonne bor her permanent, og en ph.d.-studerende fra Malaysia er på besøg nogle måneder for at opleve og skrive om klostret og fænomenet Dhammananda.
I nabolaget er de blevet vant til nonnerne. Både når de går på almisseindsamling om morgenen, og når de åbner dørene for undervisning i buddhisme eller engelsk. Kvinderne mediterer, studerer og restaurerer bygninger. De bygger nonnesamfundet op, de kultiverer haven og sig selv. Dhammananda Bhikkhuni kæmper for at leve et liv i overensstemmelse med Buddhas lære og for at modernisere klostersystemet.
Men er hun så også feminist?
? Ja, men først og fremmest er jeg buddhist, svarer hun og uddyber:
? Uden buddhismen er kampen for ligestilling ikke dyb nok for mig. Buddhisme er heller ikke bare et spørgsmål om at sidde for sig selv og meditere. Vores ambition er at få genindført nonneordination i Thailand og i hele den buddhistiske verden. Der er stadig et stykke vej, men vi arbejder hårdt. Som buddhist må man kæmpe, og stå fast!