Rejseselskaber på nettet har pligt til at dække kundens tab, hvis flyselskabet går konkurs inden afrejse
Forbrugerne har ret til at få refunderet udgifter til flybilletter, som de har købt hos rejseudbydere på internettet, hvis flyselskabet, de skulle have rejst med, går konkurs.
Og det er den internetbaserede udbyder, som forbrugerne har købt billetterne hos, der er forpligtet til at dække forbrugerens tab.
Det er konsekvensen af en dom, der er afsagt i Østre Landsret onsdag.
Her har Forbrugerombudsmanden fået medhold i en ankesag ført på vegne af en borger mod Den Danske Rejsegruppe, filial af Svenska Resegruppen AB.
I den konkrete sag har en forbruger fået medhold i, at han havde krav på at få penge retur fra en internetbaseret udbyder, som i 2012 solgte ham flybilletter til Nice på internetportalen Goleif.dk.
Forbrugeren købte billetter til sig selv og sin mor fra København til Nice med SAS, og tilbage til København skulle de flyve med Cimber Sterling. Under deres ophold i Sydfrankrig gik Cimber Sterling imidlertid konkurs.
http://ekstrablad...rs/5833231