Antal indlæg: 42 Tilmeldt: 08.10.12 Status: Offline
I 1912 bliver verdens første oceangående dieselskib M/S Selandia søsat hos B&W i København. Hjernen bag er Rudolf Diesel og Ivar Knudsen med opfindelsen af den revolutionerende dieselmotor til skibe. Sammen med H. N. Andersen, stifteren af ØK, skaber de M/S Selandia og en ny æra indenfor skibsfart begynder. Skibet bliver hyldet hvor end i verden det kommer frem, og de tre mænd ser hurtigt deres enorme succes. Men i årene efter Selandias jomfrusejlads dør to af skaberne, Rudolf Diesel og Ivar Knudsen under mystiske omstændigheder. Selandia var en revolution omgivet af mystik. Instruktør: Michael Schmidt-Olsen
Antal indlæg: 42 Tilmeldt: 08.10.12 Status: Offline
Ingeniøren har fået skrevet lidt mere om det gode skib Selandia og dets først tur til Bangkok i 1912.
Søsætningen af Selandia i februar 1912 rangerer blandt de største danske teknologiske bedrifter nogensinde. Ikke nok med at B&W tidligt havde været ude og erhverve sig patentrettighederne til at bygge dieselmotorer, den fremsynende og teknologisk begavede tekniske direktør, Ivar Knudsen, stod personligt i spidsen for en videreudvikling af motoren, som selveste Rudolf Diesel var imponeret af.
Dertil kom en modig erhvervsmand som ØK's H.N. Andersen, der med sit ønske om at kunne besejle den lavvandede indløbsflod til Bangkok så et potentiale i de pladsbesparende dieselmotorer.
Men selv om Selandias jomfrurejse fra København til Bangkok og tilbage igen i 1912 kan beskrives som et teknologisk triumftog, var det ikke uden problemer. De to ottecylindrede motorer på tilsammen 2.500 hk var nærmest prototyper, og der var på det tidspunkt absolut ingen erfaringer med at lade dem fungere som eneste fremdriftsmiddel på så lang en sørejse.
Det fik besætningen i maskinrummet i høj grad at mærke, da de varmere himmelstrøg blev nået. Temperaturen i maskinrummet blev ofte målt til 43 grader celsius, og selve maskineriet led også. Udstødningsventilerne skulle med jævne mellemrum skiftes, da temperaturen her blev målt til over 390 grader, eller langt over B&W's foreskrevne 350 grader. Der skulle også udskiftes smøreoliepumper, repareres kompressoraksler og skiftes et par stempler.
Det høje aktivitetsniveau i maskinrummet gjorde også, at forventningen om at kunne reducere mandskabet i maskinrummet til bare otte - mod et tilsvarende kulfyret skibs 25 mand - sandsynligvis ikke helt kunne holde, i hvert fald ikke i første omgang.
Ikke desto mindre var verden imponeret, og mange af de store dagblade skrev begejstret om det 'skorstensløse skib', hvilket var lidt af en tilsnigelse, da skorstenen faktisk blev ført ud ved den bagerste mast.
Men rejsen fra Selandia til vore dages højeffektive skibe har allerede vist en imponerende udvikling fra to motorer på tilsammen 2.500 hk, som førte et skib fra Danmark til Bangkok uden brug af kul, til næste generation af Maersks gigantiske Triple E-containerskibe, som vil kunne flytte 18.000 containere ved hjælp af to styk elektronisk styrede dieselmotorer på hver 43.000 hk.
Ivar Knudsen ses på dækket ombord på dieselmotorskibet "Siam" sammen med en del andre høje herrer såsom ØKs direktør H.N. Andersen og B&V direktør Martin Dessau. Også Anker Kirkegaard ses på dækket. Ivar Knudsen ses også i maskinrummet.
Antal indlæg: 42 Tilmeldt: 08.10.12 Status: Offline
Der er i udsendelsen Selandia - Magten over havet lidt gamle billeder og video fra Bangkok i 1912. Blandt andet fra Selandia's første ankomst i Bangkok 20. april 1912.
1912 bliver verdens første oceangående dieselskib M/S Selandia søsat hos B&W i København. Hjernen bag er Rudolf Diesel og Ivar Knudsen med opfindelsen af den revolutionerende dieselmotor til skibe. Sammen med H. N. Andersen, stifteren af ØK, skaber de M/S Selandia og en ny æra indenfor skibsfart begynder. Skibet bliver hyldet hvor end i verden det kommer frem, og de tre mænd ser hurtigt deres enorme succes. Men i årene efter Selandias jomfrusejlads dør to af skaberne, Rudolf Diesel og Ivar Knudsen under mystiske omstændigheder. Selandia var en revolution omgivet af mystik.
Chroma Film viser klip fra dokumentarfilmen "Magten over Havet" - M/S Selandia, der havde premiere 17. februar 2012, på 100-års dagen for verdens første store dieseldrevne skib, det danskbyggede M/S Selandia. Indtil da fyrede man med kul og sejlede med dampere. Selandia revolutionerede hele den internationale skibsfart med sin danskudviklede dieselmotor. Selandia blev bygget af værftet B&W og sejlede i linjefart til Fjernøsten for rederiet ØK.
Filmen udgives på DVD og har en varighed på 58:30 minutter.
Chroma Film viser klip fra dokumentarfilmen "Magten over Havet" - M/S Selandia, der havde premiere 17. februar 2012, på 100-års dagen for verdens første store dieseldrevne skib, det danskbyggede M/S Selandia. Indtil da fyrede man med kul og sejlede med dampere. Selandia revolutionerede hele den internationale skibsfart med sin danskudviklede dieselmotor. Selandia blev bygget af værftet B&W og sejlede i linjefart til Fjernøsten for rederiet ØK.
Filmen udgives på DVD og har en varighed på 58:30 minutter.
Antal indlæg: 42 Tilmeldt: 08.10.12 Status: Offline
Da Hans Niels Andersen blev født i et arbejderhjem i Nakskov i midten af 1800-tallet lå det ikke i kortene, at han skulle blive en af landets aller mægtigste mænd. Som 20-årig nyudlært skibsbygger stak han til søs. Det bragte ham Bangkok, hvor han i 1884 stiftede firmaet Andersen og Co., der blandt andet handlede med skibsforsyninger. Tanken om at gøre handlen mellem København og Fjernøsten til en lukrativ forretning voksede hos H. N. Andersen i begyndelsen af 1890'erne, og han begyndte af søge om lån hos de danske banker.
Privatbanken med C. F. Tietgen i spidsen sagde nej, men Landmandsbankens direktør Isak Glückstadt ville gerne låne den lollandske handelsmand penge. I 1896 flyttede H. N. Andersen til København, og den 19. marts 1897 blev Østasiatisk Kompagni (ØK) stiftet, med Isak Glückstadt som formand og H. N. Andersen som ledende direktør.
Østasiatisk Kompagni voksede sig stor og det samme gjorde H. N. Andersens magt, der politisk gik gennem et tæt bånd til kongefamilien. Og hans vægt fik væsentlig betydning flere gange.
Under 1. Verdenskrig forsynede H. N. Andersen briterne med politiske og militære efterretninger, og forsøgte, med forståelse fra udenrigsminister Erik Scavenius og Christian 10., at skabe fred gennem royale forbindelser til London, Skt. Petersborg og Berlin. Det lykkedes ikke, men til gengæld fik han skabt forståelse for Danmarks pressede situation, på trods af neutraliteten. Det lettede de danske handelsbetingelser med de krigsførende lande betydeligt, og sikrede dermed en meget gunstig økonomisk situation for Danmark under 1. Verdenskrig.
Men under den blankpolerede overflade fandtes væsentlig mere lyssky handlinger. Den russisk-japanske krig i starten af 1900-tallet og en dårlig teaktræs høst forårsagede, at 60% af ØK's 7 millioner kroner store aktiekapital gik tabt. H. N. Andersen og bestyrelsen tilslørede regnskaberne og fik ny likviditet fra Landmandsbanken. De skjulte tabene for offentligheden.
Men da Landmandsbanken, med Isak Glückstadts søn, Emil i spidsen, krakkede i 1922 gik der skår i den ellers så store og mægtige H. N. Andersens ry og rygte....
Faldt lige over denne udsendelse om Landmandsbanken's krak i 1922.
Det var den største bankskandale i Danmarks historie, og ligesom i dag, hvor landet også rystes af finansskandaler, så truede Landmandsbankens krak i 1922 med at styrte hele det danske samfund i grus. Statsmagten måtte gribe hårdt ind i denne skandale der også var en fejde mellem to af landets rigeste mænd.
Antal indlæg: 42 Tilmeldt: 08.10.12 Status: Offline
Da Hans Niels Andersen blev født i et arbejderhjem i Nakskov i midten af 1800-tallet lå det ikke i kortene, at han skulle blive en af landets aller mægtigste mænd. Som 20-årig nyudlært skibsbygger stak han til søs. Det bragte ham Bangkok, hvor han i 1884 stiftede firmaet Andersen og Co., der blandt andet handlede med skibsforsyninger. Tanken om at gøre handlen mellem København og Fjernøsten til en lukrativ forretning voksede hos H. N. Andersen i begyndelsen af 1890'erne, og han begyndte af søge om lån hos de danske banker.
Privatbanken med C. F. Tietgen i spidsen sagde nej, men Landmandsbankens direktør Isak Glückstadt ville gerne låne den lollandske handelsmand penge. I 1896 flyttede H. N. Andersen til København, og den 19. marts 1897 blev Østasiatisk Kompagni (ØK) stiftet, med Isak Glückstadt som formand og H. N. Andersen som ledende direktør.
Østasiatisk Kompagni voksede sig stor og det samme gjorde H. N. Andersens magt, der politisk gik gennem et tæt bånd til kongefamilien. Og hans vægt fik væsentlig betydning flere gange.
Under 1. Verdenskrig forsynede H. N. Andersen briterne med politiske og militære efterretninger, og forsøgte, med forståelse fra udenrigsminister Erik Scavenius og Christian 10., at skabe fred gennem royale forbindelser til London, Skt. Petersborg og Berlin. Det lykkedes ikke, men til gengæld fik han skabt forståelse for Danmarks pressede situation, på trods af neutraliteten. Det lettede de danske handelsbetingelser med de krigsførende lande betydeligt, og sikrede dermed en meget gunstig økonomisk situation for Danmark under 1. Verdenskrig.
Men under den blankpolerede overflade fandtes væsentlig mere lyssky handlinger. Den russisk-japanske krig i starten af 1900-tallet og en dårlig teaktræs høst forårsagede, at 60% af ØK's 7 millioner kroner store aktiekapital gik tabt. H. N. Andersen og bestyrelsen tilslørede regnskaberne og fik ny likviditet fra Landmandsbanken. De skjulte tabene for offentligheden.
Men da Landmandsbanken, med Isak Glückstadts søn, Emil i spidsen, krakkede i 1922 gik der skår i den ellers så store og mægtige H. N. Andersens ry og rygte....
Antal indlæg: 42 Tilmeldt: 08.10.12 Status: Offline
Chroma Film viser klip fra dokumentarfilmen "Magten over Havet" - M/S Selandia, der havde premiere 17. februar 2012, på 100-års dagen for verdens første store dieseldrevne skib, det danskbyggede M/S Selandia. Indtil da fyrede man med kul og sejlede med dampere. Selandia revolutionerede hele den internationale skibsfart med sin danskudviklede dieselmotor. Selandia blev bygget af værftet B&W og sejlede i linjefart til Fjernøsten for rederiet ØK.
Filmen udgives på DVD og har en varighed på 58:30 minutter.
Chroma Film viser klip fra dokumentarfilmen "Magten over Havet" - M/S Selandia, der havde premiere 17. februar 2012, på 100-års dagen for verdens første store dieseldrevne skib, det danskbyggede M/S Selandia. Indtil da fyrede man med kul og sejlede med dampere. Selandia revolutionerede hele den internationale skibsfart med sin danskudviklede dieselmotor. Selandia blev bygget af værftet B&W og sejlede i linjefart til Fjernøsten for rederiet ØK.
Filmen udgives på DVD og har en varighed på 58:30 minutter.
Antal indlæg: 42 Tilmeldt: 08.10.12 Status: Offline
Der er i udsendelsen Selandia - Magten over havet lidt gamle billeder og video fra Bangkok i 1912. Blandt andet fra Selandia's første ankomst i Bangkok 20. april 1912.
1912 bliver verdens første oceangående dieselskib M/S Selandia søsat hos B&W i København. Hjernen bag er Rudolf Diesel og Ivar Knudsen med opfindelsen af den revolutionerende dieselmotor til skibe. Sammen med H. N. Andersen, stifteren af ØK, skaber de M/S Selandia og en ny æra indenfor skibsfart begynder. Skibet bliver hyldet hvor end i verden det kommer frem, og de tre mænd ser hurtigt deres enorme succes. Men i årene efter Selandias jomfrusejlads dør to af skaberne, Rudolf Diesel og Ivar Knudsen under mystiske omstændigheder. Selandia var en revolution omgivet af mystik.
En tur med M/S Selandia til Bangkok i år 1950
M/S Selandia – en teknologisk revolution
I 1912 kunne en teknologisk revolution forlade værftet B&W i København og stævne ud på verdenshavene. Det nybyggede motorskib M/S Selandia sejlede på diesel og markerede begyndelsen til enden for dampskibene, der sejlede med kul som brændstof. Selandia blev med sine 2.500 hestekræfter sat ind i ØK’s linjefart til Fjernøsten.
M/S Selandia var bestilt af og bygget til Det Østasiatiske Kompagni (ØK) af Burmeister & Wain som et kombineret passager- og fragtskib. Selandias jomfrurejse gik fra København til Bangkok og tilbage igen.
Man kan finde mere information omkring H.N. Andersen, Det Østasiatiske Kompagni (ØK) og Selandia i denne tråd:»ØK - Østasiatisk Kompagni
M/S Selandia gjorde tjeneste for ØK frem til 1936 hvor skibet blev afhændet til et norsk selskab.
M/S Selandia – i krigens tjeneste
I 1938 løb nybygning nr. 86 fra Nakskov Skibsværft af stablen og skibet blev navngivet M/S Selandia og leveret til Det Østasiatiske Kompagni (ØK). Nybygningen var bygget til at sejle på Bangkok-ruten.
På sin tredje rejse til Bangkok var skibet ved krigens udbrud på vej fra Singapore til Koh-si-chang for losning. Med krigens udbrud endte M/S Selandia med at sejle i allieret tjeneste frem til krigens slutning. M/S Selandia kom som det sidste ØK-skib i allieret tjeneste hjem til København.
M/S Selandia – tilbage på ruten til Bangkok
Efter lidt efterkrigs-opgaver og reperation af den meget nedslidte motor blev M/S Selandia i 1947 igen indsat på ruten som skibet oprindeligt var bygget til. Nemlig ruten til Bangkok i Thailand.
M/S Selandia sejlede på Bangkok-ruten frem til 1962, hvorefter skibet blev ophugget.
M/S Selandia – lidt billeder af skibet
Kabyssen på skibet.
Skibets bar.
M/S Selandia – en ung mand om bord i 1950
I 1950 var en ung mand ved navn Jens Gunnersø ombord på M/S Selandia på ruten til Bangkok. Jens Gunnersø havde sit fotografiapparat med på turen. På turen fik Jens Gunnersø taget en del billeder af dagligdagslivet ombord, skibets sejlads og af nogle af skibets passager.
Følgende billeder er ikke lagt op i kronologisk rækkefølge.
Billederne viser lidt af livet om bord på M/S Selandia’s tur til Bangkok i starten af 1950.
Her ses klippen ved Gibraltar fra skibets dæk.
Her ses agterenden af skibet i Suezkanalen.
Her ses de to koksmather i forbindelse med en badmintonkamp om bord.
Her ses skibets fodboldhold.
Frivagt med tropehjelm.
Her ses Jens Gunnersø ved roret.
Her overraskes Jens Gunnersø under sin middagssiesta.
Her ses en kammerdreng med aben ‘Hr. Jones’.
Her ses to ungtjenere ved det store kolde bord.
Her ses officerer på dækket.
Soldater på havnen i Singapore.
Soldater på havnen i Singapore.
M/S Selandia – passagerne ombord
Blandt passagerne på M/S Selandia’s tur til Bangkok i 1950 var et ungt thailandsk par. En ung Kong Bhumibol og hans forlovet, den 17-årige Sirikit. Kong Bhumibol var på vej fra Europa og hjem til Thailand for at blive formelt kronet. Kong Bhumibol og hans forlovet Sirikit blev efter rejsen gift den 28. april 1950, kort før kroningen den 5. maj 1950 af Kong Bhumibol.
Bhumibol havde 11 år tidligere været passager på M/S Selandia, da han som dreng rejste til Europa sammen med hans mor Sangwan og hans storebror Kong Ananda.
Her ses hovmester Axelson ved modtagelsen af passagerer.
Her ses kongefamilien.
Her overrækker Kong Bhumibol kaptajnen en gave.
Her ses Selandias telegrafist med en nyerhvervt thailandsk orden på brystet.
Her er Sirikit hos skibets frisør.
Her ses den thailandske kong Bhomibol sammen med en tjener.
Her ses det lille flådefartøj, der fungerede som chalup mellem M/S Selandia og et thailandsk orlogsskib. Billedet er taget ud for Bangkok.
Søsterskibet M/S Jutlandia
Nogle år senere ankom M/S Selandia’s søsterskib M/S Jutlandia med andre kongelige passager til Thailand. Det var efter at M/S Jutlandia havde fungeret som hospitalsskib under Korea-krigen i 999 dage. Den kongelige passager var tronfølger prinsesse Margrethe, i dag Danmarks Dronning. M/S Jutlandia sejlede også kong Bhumibol og dronning Sirikit til Danmark i 1960, da de der besøgte de skandinaviske lande.
Gå til debat:
Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum
Alle rettigheder forbeholdes
Siden er optimeret til 1024 * 768