Buddhisme i Thailand
Buddhisme er den nationale religion, ellers er der religionsfrihed i landet. Ca. 95% er buddhister, 3,9%
muslimer, o,5% kristne og 0,5% andet.
Her er nogle eksempler på, hvad man bør gøre og især ikke bør gøre ved besøg på religiøse steder: De
fleste thailændere er buddhister, og alle buddhistiske symboler vil blive betragtet som hellige, uanset disse
symboler er store, små eller ligger i ruiner.
Lad være med at betræde sådanne symboler når De tager fotos, da dette vil blive betragtet som manglende
respekt.
Som turist bør man være ordentlig klædt på ved alle helligdomme. Man må aldrig gå topløs, i shorts eller
hot pants eller på andre måder være usømmelig klædt.
Det vil blive accepteret, at besøgende bærer sko, under rundvisning på områder omkring et buddhistisk
tempel, men dette kan ikke accepteres i templet med statuen af Buddha.
Såfremt man besøger en muslimsk moske, bør mænd være iført hat, og kvinder bør være tildækket med
slacks eller lang skørt, bluse med lange ærmer og knapper til halsen, samt tørklæde over hovedet. Alle bør
tage skoene af ved indgangen til moskeen, og besøgende bør ikke være tilsted under udførelse af religiøse
handlinger.
Det er forbudt for buddhistiske præster at røre ved eller at blive rørt ved af kvinder. Hvis en kvinde ønsker
at give noget til en munk eller novice, skal hun først give dette til en mand, som efterfølgende vil give dette
til munken. Såfremt en kvinde ønsker at give en gave personligt, vil munken eller novicen lægge et udfoldet
skærf eller tørklæde, og kvinden bør derefter anbringe sin gave på dette.
Theravada buddhismen har været Thailands officielle religion i over 700 år, og omkring 95% af befolkningen
er buddhister. Landet anvender den buddhistiske tidsregning, som starter med Buddhas fødsel i år 543 før
vores tidsregning. År 1994 ifølge vores tidsregning er altså lig med år 2537 i Thailand.
Den buddhistiske religion gennemsyrer hele samfundet, og er en levende realitet i mange thaiers hverdag.
Det lokale tempel er det centrale midtpunkt i de fleste thaiers mentale geografi. Tidligt hver morgen ser man
munke iført de let genkendelige safrangule munketøj gå rundt i landsbyen med deres madskåle. Det vil være
misvisende at kalde dem tiggermunke, for ifølge Theravada-buddhismen er det de, som giver, som får lov til
at gøre en god gerning (kaldet bun på thai), og dermed opnår større chancer for et bedre liv ved den næste
genfødsel. Summen af "bun" er afgørende for, hvordan man kommer til at leve det næste liv. Det enkelte
menneskes livssituation i dette liv opfattes som en afspejling af dette menneskes adfærd i tidligere liv.
Karma-tankegangen er et essentielt træk element i den traditionelle thailandske forståelse af det sociale
statushierarki, og udgør et vigtigt socialt struktur reringsprincip. Om man i dette liv er rig eller fattig- mand
eller kvinde opfattes som en afspejling af ens personlige karma.
Mænd og kvinders forhold til buddhismen er kvalitativt forskellig, idet kvinder har en lavere religiøsstatus.
Først og fremmest så kan kvinder ikke indtræde i den buddhistiske munkeorden, kaldet Sangghaen. En ca.
20 år gammel optælling viser, at i slutningen af 1960'Erene havde 7.5% af den mandlige befolkning over 50
år været ordineret som novicer eller munke i en kortere eller længere periode af deres liv. Kvinders forhold
til buddhismen er af en mere indirekte karakter, og den højeste religiøse fortjeneste, som en kvinde kan
opnå, er gennem ordination af en søn til munkeordenen. selv om kvinder har en lavere religiøs status end
mænd, så er de samtidigt de mest aktive i de mere dagligdags fortjenst givende aktiviteter, såsom at give
munkene mad på deres daglige rundtur i landsbyen, eller deltage i den ugentlige tempeldag, hvor langt
hovedparten af de tilstedeværende er kvinder. Kvinder er imidlertid strengt tabu iserede for munkene, og
f. eks. må en kvinde ikke under nogen omstændigheder berøre en munks safrangule klæder.
Karmatankegangen er som før nævnt et essentielt karakteristikum ved det thailandske samfunds sociale
organisering Det thailandske samfund er karakteriseret ved en sand bibelsk forvirring af understregninger af
hierarkiske forskelle, hvilket bl.a. afspejler sig sprogligt, og i adfærdsregler for god opførsel. Overordnede og
underordnede, mænd og kvinder, unge og ældre indplaceres i dette hierarki på en måde som ikke altid er
lige let at gennemskue for en udenforstående. Thaierne selv lærer at udvise ærbødighed overfor socialt
overordnede fra før de kan gå. Og uden denne tillærte færdighed kan de ikke begå sig i deres eget samfund.
Det lille barn lærer tidligt at vise sine forældre ærbødighed med den traditionelle thai-hilsen- et "wai"
,d.v.s. et dybt buk med samlede håndflader. Ingen er i tvivl om barnets placering i familien saldershierarki.
Barnet er underordnet alle dens ældre medlemmer, endog en eventuel tvillingesøster eller bror, som blev født
først. Dette markeres sprogligt ved altid at bruge ordet phii+navn i tiltale af ældre og naang+navn i tiltale af
yngre.
I modsætning til hinduismen har buddhismen en stifter, Siddharta Gotama (ca. 543-485 f.v.t.), søn af en
fyrste fra Sakya slægten. Hans lære må ses som både en forlængelse af og et brud med den hinduistiske
tradition. Læren (dharma ) udsprang af den skelsættende oplysning Siddharta opnåede, da han var ca. 30 år
gammel. Hans æresnavn "Buddha" betyder da også "Den Oplyste". Ligesom i hinduismen spiller forestillingen
om genfødsel og om at alle handlinger har en konsekvens (karma ) en vigtig rolle for Buddha. Buddhas
oplysning gav ham indsigt i midlet til at opnå befrielse fra genfødslerne kredsløb (samsara).
Der er to overordnede retninger inden for buddhismen: Mahayana ("Det store Fartøj") og Hinayana ("Det lille
Fartøj"). Mahayana ud bredtes fra Indien nordover og østpå til Myanmar, Thailand, Cambodja, Indonesien,
Kina, Japan og Korea, mens Hinayana via Sri Lanka kom til bl.a. Myanmar (Burma), Thailand og Cambodja.
Mahayana rummer fortsat adskillige skoler og varianter, og én af dem, Vajrayana ("Diamantfartøjet") ,
regner - som navnet antyder - sig selv for et tredje "fartøj" på linje med Mahayana og Vajrayana. Derimod
er der i dag kun én skole tilbage inden for Hinayana, nemlig Theravada ("De ældres Visdom"), en skole, der
fastholder, at dens version af buddhismen er den ældste og oprindelige.