Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: Åbent brev til Villy Søvndal

Oprettet af yindee d. 21-07-2012 17:33
#1

tyvstjålet fra http://www.pelars...vndal.html


Åbent brev til Villy Søvndal
21/07/20120 Comments

Kære Villy Søvndal

I dagens Ekstra Blad giver du et interview ang. de seks gidsler fra LEOPARD, som nu har været gidsler hos de somaliske pirater i mere ned halvandet år.

Hovedingrediensen i dette interview, som jeg ser det, er en stor undskyldning for din og den danske stats manglende/fejlslagne indsats for at gøre noget for at få de stakkels mennesker frigivet.
At rederiet Shipcraft reelt har ansvaret for at få deres søfolk frigivet, er jeg enig i. Men det har nu i halvandet år vist sig, at det vil/evner Shipcraft ikke. Er det dermed din mening, at de stakkels mennesker bare skal overlades til intetheden, fordi et spekulativt rederi ikke formår at leve op til sine forpligtigelser overfor deres tilfangetagne søfolk?

Du siger i interviewet, og jeg citerer, - Vi har i hvert fald gjort, hvad vi kan for at lægge det pres på rederiet, som er nødvendigt -.
Jeg skal ikke kunne sige, hvad du, og din regering har gjort for at lægge pres på rederiet. Men kan kun konstatere, at det helt klart ikke er nok.

På et spørgsmål om, hvorfor Danmark ikke kan gøre noget, når det er lykkedes andre landes regeringer at få gidsler frigivet, er dit svar, at vi gør hvad vi kan – men du tror at alle gidselsituationer er forskellige.

Det har du helt ret i – modsat andre lande, giver du og den danske stat, klart udtryk for at danske gidsler ikke er statens problem, men derimod rederiets. Det er bl.a. det der gør gidselsituationer forskellige. Er det en forskel du, helt alvorligt, mener, kan være en retsstat og stor søfartsnation som Danmark værdigt?

Mener du i fuld alvor, at du som ansvarlig politiker, forsat med ro i sindet kan se på at den fejlslagne taktik med at lægge pres på Shipcraft, er alt hvad den danske stat kan stramme sig op til, når danske statsborgeres liv er i fare?

Hvis det er tilfældet, beklager jeg at måtte sige, så er gidslerne ikke ”kun” gidsler for piraterne, men i lige så høj grad for en inkompetent dansk regering. En regering, der tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og ikke mindst deres forbryderiske bagmænds ve og vel.

Danmark støtter en somalisk overgangsregering med dobbelt bistand, for at sætte denne i stand til at bidrage i kampen for pirateriet. Den somaliske overgangregering kvitterer for de mange gode bistandskroner, med at give en berygtet somalisk piratbagmand diplomatstatus!

På linker - her - kan artiklen om Somalias FN-støttede regering læses.

Hvad tror du, det danske samfund mener, er bedst.

At den danske stat, og dermed du kære Udenrigsminister, vågner op og gør noget effektivt for at hjælpe de stakkels gidsler fra LEOPARD?

Eller, at den danske stat forsat støtter en fejlslagen indsats, som tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og deres bagmænds fremtid, end egentlig gør noget effektivt for at stoppe disse forbrydere?

Se, det kunne du jo passende svare på i næste interview, i stedet for at fremkomme med nogle ynkelige undskyldninger for regeringens manglende indsats/evner i piratkampen.

NB: for god orden skyld, vil jeg gøre dig opmærksom på at dette brev vil blive videregivet til medierne.


Med venlig hilsen


Poul Erik Larsen,
forhenværende navigatør

Oprettet af skipper d. 21-07-2012 17:39
#2

Hvorfor kun til Villy Søvndal.?

Oprettet af yindee d. 21-07-2012 17:55
#3

skipper skrev:
Hvorfor kun til Villy Søvndal.?


godt spørgsmål Skipper , måske for-de, han er chef for den afdeling der skal hente dem hjem , rederiet vil jo ikke eller kan ikke

efter min ringe mening skulle alle politiker i folketinget have et brev , så de kunne vågne lidt op, og få de søfolk hjem , på den ene eller den anden måde , bagefter kan de sende regningen der hen, hvor de mener den hører hjemme

Oprettet af skipper d. 21-07-2012 17:56
#4

Hvorfor ikke spørge rederiet, igen igen?

Oprettet af yindee d. 21-07-2012 18:07
#5

skipper skrev:
Hvorfor ikke spørge rederiet, igen igen?


hvad ved jeg nu har rederiet brugt ca 18 mdr og intet er sket , er det så ikke på tide at folketinget får de folk hjem så kan de jo videre sende regningen til rederiet

efter 18 mdr diskutere folk politik, den gamle regering gjorde intet , hvorfor skal den nye så ??? hvem har skylden ??? hvem skal betale??? er det ikke på tide at snakken stopper ??? og nogle gør noget ved den sag ???

Oprettet af skipper d. 21-07-2012 18:23
#6

Kan det tænkes søfolkene har arbejdet under dårligere betingelser end danske.
Sammensætningen kan tyde på det.

Oprettet af lillemanden d. 21-07-2012 20:38
#7

Det står lidt i skærende kontrast , til den lov der siger , at forbrydere/ afviste asylansøgere i danmark, ikke må sendes hjem hvis de risikerer dødsstraf i deres hjemland .
Dem passer vi på og forsørger i mange år. Men danske statsborgere som uforskyldt er kapret i udlandet , dem kan vi ikke hjælpe.


Oprettet af skipper d. 21-07-2012 22:21
#8

Sig mig en ting.
Hvorfor skal man hedde Eddy eller Søren for at blive fremhævet som særligt befrielsesværdige gidsler?

Hvad med resten af gidslerne, er der nogen der ved hvad de andre hedder til fornavn?
Næ, men det ved måske deres familie.
Har vi nogensinde fået navnene på de andre?

Oprettet af skipper d. 21-07-2012 22:35
#9

Det jeg vil frem til er at Ekstrabladet ville være komplet ligeglade hvis det havde drejet sig om en fillipinsk besætning, og det ville I også.
Så hvorfor denne pludselige menneskekærlighed?

Oprettet af M55 d. 22-07-2012 04:39
#10

skipper skrev:
Det jeg vil frem til er at Ekstrabladet ville være komplet ligeglade hvis det havde drejet sig om en fillipinsk besætning, og det ville I også.
Så hvorfor denne pludselige menneskekærlighed?


hvorfor ,hvorfor Ekstrabladet er en forretning derfor
personlig er jeg totalt lide glad om avisen tjener lidt på den sag, bare de søfolk kommer hjem

hvad med dig selv , er du for eller imod at hjælpe den besætning

Oprettet af skipper d. 22-07-2012 08:22
#11

Jeg er 100% for.
Men mener også at man samtidig skal sørge for det ikke sker igen, så længe der udbetales penge til svinene så fortsætter de!

At skyde på dem som russerne gør i denne video er ikke nok, de skal angribes i deres hjemmebase, men det findes der ikke hjemmel for i FN, sikkert fordi der ikke findes olie nogen kan lukrere på.

Som sømand skal man benytte sin ret til at afmønstre hvis skibet forventes at passere gennem et farvand hvor angreb er sandsynligt, det benyttede jeg retten til under Golfkrigen


Redigeret af skipper d. 22-07-2012 09:26

Oprettet af skipper d. 22-07-2012 09:48
#12

Hvad ved vi egentlig om dem der sidder fangede i Somalia, er de medlemmer af en dansk fagforening, eller betaler de dansk skat, eller betaler deres arbejdsgiver skat i det hele taget til det danske samfund.
I så fald er det nok den laveste mulige de kan slippe af sted med med

Oprettet af AL 48 d. 22-07-2012 11:09
#13

Skipper: Vil det sige at du mener, at hvis de ikke er medlem af "den rigtige" fagforening eller har betalt nok i skat, - så er de ikke værd at hjælpe?
At du benyttede din ret til at sige fra og afmønstre under golfkrigen er kun fint. - Men var det ikke "krigszone",- og er det her det samme? - De skal jo også tænke på, hvor den næste hyre kommer fra, hvis de først har sprunget fra én gang. Rederierne er jo nok ikke glade for hvis deres officerer bare springer fra. - Det rygtes jo også.

Oprettet af AL 48 d. 22-07-2012 11:43
#14

Her er lidt tanker, som en dansk kaptajn har gjort sig. (Godt nok ca. 1 år siden).
Sakset fra "Søfartens Ledere".

Ikke værd at dø for.
Stadig flere søfolk nægter at sejle i piratfyldt farvand, så længe skibene ikke er
sikret mod angreb. Derfor valgte 13 ud af 20 besætningsmedlemmer for nylig at
afmønstre tankskibet Torm Gerd.

Her er hele artiklen. Læs side 18 -19.http://www.soefar...2_2011.pdf

Oprettet af M55 d. 22-07-2012 11:48
#15

skipper skrev

Jeg er 100% for.
Men mener også at man samtidig skal sørge for det ikke sker igen, så længe der udbetales penge til svinene så fortsætter de!

At skyde på dem som russerne gør i denne video er ikke nok, de skal angribes i deres hjemmebase, men det findes der ikke hjemmel for i FN, sikkert fordi der ikke findes olie nogen kan lukrere på.


fint nok angrib dem overalt, vil vores politiker det, jeg tvivler, når jeg læser om kampen mod piraterne , får jeg det indtryk at de piraterne, har flere rettigheder end deres gidsler

Oprettet af skipper d. 22-07-2012 12:33
#16

Ved nærmere eftertanke kan jeg da huske engang da jeg modtog dobbelt hyre mens vi passerede en krigszone, jeg har for mig det drejede sig om ca. 36 timer, de penge kunne jeg købe mig en rejemad og en kold pils for((9((

Oprettet af skipper d. 22-07-2012 12:45
#17

Og så skal man selvfølgelig lade være med at sejle for rederier der ikke kan garantere ens sikkerhed, det er logik for burhøns.

Oprettet af skipper hans d. 22-07-2012 14:17
#18

Hej med jer alle...

Ville egentlig godt ha' uddybet emnet - men for ikke at forvirre begreberne, og denne for Danmark skamstoette over politisk og meneskelig uduelighed, kraever egentlig ingen kommentarer andet end til dem som alligevel kommenterer ud fra manglende viden, de er egentlig ikke bedre end de forskellige instanse som profilerer sig i fuld offentlighed samt de selvudnaevnte experter ligesaa (hvor fanden de end har faaet expertisen fra)

Selv den forening jeg er medlem af (Soefartens Ledere) undsagde sig det hele i starten da de 2 danske officerer jo ikke er medlem af foreningen - jeg er i oevrigt ikke medlem af folkekirken, men vor herre har altid vaeret med mig - og lige pludselig fik de lige enlys ide og med fuld mediedaekning blev "shit craft" politianmeldt??

For mit eget vedkommende har jeg fulgt sagen i flere foraer fra dag 1 men er blevet lidt mere tilbageholdene i mine kommentarer da der forekommer flere og flere usaglige aspekter ind som egentlig ikke hoere hjemme ved en saadan tragisk sag. Til orientering er rederiet dansk - skibet har dansk flag - kaptain og styrmand er begge danske - den filipinske besaetning er forhyret via et dansk crewing management - saa alt i alt kan der jo ikke vaere saa meget tvivl om hvorfor det er en sag for danmark og vi i danmark ligeledes bryster os med at vaere en foerende soefartsnation.

Men i den paagaeldende debat som hersker pt. det vaere sig den politiske samt den mere folkelige via ekstra bladet er der saamaend ikke saa meget at vaere stolt af.

dette bare lige et par stroetanker fra mig her i Manila, jeg kender personlig de 5 af gutterne og de 2 af filippinerne har noget famile boende 500 meter fra mig, derfor beroerer det mig i allerhoejeste grad.

Ka i ha en god sommer alle sammen

Mvh
Hans Taestensen
Las Pinas City

Oprettet af skipper hans d. 22-07-2012 14:49
#19

Bliver lige noedt til at spoerge skipper hvilken garanti man skal spoerge sit rederi om inden man tager ud at sejle??

naar nu de ansvarlige myndigheder foerboed selvforsvars midler paa det paagaeldene tidspunkt og alle instanser selv dem der sejlede i jysk faergefart var imod skydevaaben og vagter, men mente at vandslanger og rusten pigtraad nok skulle holde folk med RPG og andre former for "fiskeredskaber" paa afstand saa udbasuneres der om dobbelt hyre etc. etc.

Jeg er dog saa heldig at vi er velforberete samt andre forholdsregler samt forsvars forhold er ogsaa ivaerksat af min arbejdsgiver som ogsaa er helt paa forkant med alt hvad dertil hoerer saa vi er alle rimelig afklarede med situationen som den er nu - dog skal man nok lige traede lidt paa begejstringsbremsen naar det kommer til den lovigende samt udoevende magt i dk.

Til slut lige en kort., vi sejler ud og passer vores arbejde og haaber at komme hjem igen, men her er ingen roed lober, hornmusik og medaljer, saa vaer lidt fair over for os i urigtig kritik og kommentarer tak..

Oprettet af skipper d. 22-07-2012 17:42
#20

skipper skrev:
Sig mig en ting.
Hvorfor skal man hedde Eddy eller Søren for at blive fremhævet som særligt befrielsesværdige gidsler?

Hvad med resten af gidslerne, er der nogen der ved hvad de andre hedder til fornavn?
Næ, men det ved måske deres familie.
Har vi nogensinde fået navnene på de andre?


Det lader til man skal stille de samme spørgsmål om og om igen, men måske ham den anden skipper har svaret, det er jo hans naboer?

Oprettet af skipper d. 22-07-2012 18:03
#21

Måske skal vi se at få slået fast at den danske stat intet har med dette at gøre, ingen af de indblandede har betalt dansk skat, ingen af dem har en dansk adresse, højst en af dem har et danskklingende navn.
"Danskere" der sejler under falsk flag har vi søfolk kendt til i mange år, de sidder og klynker rundt omkring i verden, og har spillet smarte, indtil de får brug for det System de aldrig har villet betale til igen.

Redigeret af skipper d. 22-07-2012 18:18

Oprettet af AL 48 d. 22-07-2012 21:23
#22

Jamen skipper dog. - Du sprang også selv behændigt over spørgsmål:
Skipper: Vil det sige at du mener, at hvis de ikke er medlem af "den rigtige" fagforening eller har betalt nok i skat, - så er de ikke værd at hjælpe?
Og kan du ikke lige uddybe at du ved, at de ikke har betalt dansk skat?
- Hvor er det nu du selv bor? Er det for helbredets skyld, eller har det ikke også noget med regler at gøre?
Moral er godt,-dobbeltmoral er........

Oprettet af skipper hans d. 23-07-2012 00:42
#23

Skipper..

Du er godt nok kommet langt uden for raekkevide..

mvh
Hans Taestensen
Las Pinas City

Oprettet af skipper d. 23-07-2012 02:57
#24

AL 48 skrev:
Jamen skipper dog. - Du sprang også selv behændigt over spørgsmål:
Skipper: Vil det sige at du mener, at hvis de ikke er medlem af "den rigtige" fagforening eller har betalt nok i skat, - så er de ikke værd at hjælpe?
Og kan du ikke lige uddybe at du ved, at de ikke har betalt dansk skat?
- Hvor er det nu du selv bor? Er det for helbredets skyld, eller har det ikke også noget med regler at gøre?
Moral er godt,-dobbeltmoral er........


Undskyld jeg har været lidt fraværende.

Mit kendskab til danske søfolk er at der findes dem der holder forbindelsen til fædrelandet ved at tage hyre på skibe der betaler dansk skat, mange af dem var svenskere og nordmænd, men jeg kender da også nogle af de andre der kortvarigt sejlede for udenlandske rederier, og senere fortrød det.

Fælles for dem var de sejlede for en lavere hyre, og en lavere skat, så kan man jo selv regne på det hvis man gider.
Jeg kan nævne en Maskinassistent jeg kendte, han tog hyre på et Australsk kystrederi.
Da vi bagefter sad og pirkede lidt til dyret måtte han indrømme at han både skulle fodre dyrene, det var en fåretransport båd, og slæbe de døde dyr ud af folden, og bagefter dingle ned i Maskinrummet og gøre det arbejde han egentlig var ansat for.

Oprettet af skipper hans d. 23-07-2012 07:14
#25

Skipper.....


Jeg tror du stadig lever i en tid da spar konge sejlede som knaegt. I modsat fald vil du ha' faaet med at der er noget der hedder der DIS/DAS , dette blev indfoert i 80'erne - soefolk i danske skibe faar udbetalt nettohyre. de 2 officerer i den tragiske sag det hele drejer sig om har danske roeeder og danske adr. saa er nu sikker paa at de betaler deres del.

Undertegnede startede til soes sept. 1964 i den danske handelsflaade - har aftjent min vaernepligt i u-baade 1 aar samt 1 aar i Y-kutter paa groendland - har aldrig skyldt skat, lavet noget kriminelt ell. paa nden maade ligget danmark til last. Sejlede siden hen paa daekket og har sparet op til navigationsskole og fik mit cert. som styrmand i 1973 uden hjaelp af nogen art. Har haft status som udenlandsdansker siden 1982 men desuagtet ALTID OG KUN sejlet i danske skibe. At jeg i egenskab af ovenstaaende ikke kan staa i a kasse, er ikke berettiget til pension (paa trods af at jeg altid har og stadig betaller 99 kr. til ATP) og kan ioevrigt heller ikke stemme - har dog dansk pas, kan noget saadant evident sludder som du der kommer med faa mig op i det roede felt - som afdoede Preben Moeller Hansen ville ha sagt
var ioevrigt medlem (48028) af soemendenes forbund indtil jeg blev navigatoer. Og saa spoerger jeg dig HR. SKIPPER i fuld fora her - mener du at jeg skal sejle min egen soe bare i tilfaelde af.....????? og mener du helt alvorligt at man i nutiden blot skal staa af skibet naar dette nu er bestemt at sejle i et givet farvand???? blot fordi en flok dybt kriminelle svinehunde holder et helt erhverv som gidsel med deres kriminelle adfaerd.. du sidder sikkert trygt og godt hvorend du befinder dig og bliv endelig ved med det, men undlad at kommentere paa denne dybt tragiske sag med din begraensede viden og den maade du nedgoerer det sejl;ende folk i modsat fald vil du blive baas sat i lighed med Villy Soevndal.

der vil fra mig ikke blive yderligere kommentarer til emnet da det ikke er saa relevant her paa siden..

Mvh
Hans Taestensen
Las Pinas City

Oprettet af Anonym d. 23-07-2012 08:26
#26

skipper skrev:
Jeg er 100% for.
Men mener også at man samtidig skal sørge for det ikke sker igen, så længe der udbetales penge til svinene så fortsætter de!

At skyde på dem som russerne gør i denne video er ikke nok, de skal angribes i deres hjemmebase, men det findes der ikke hjemmel for i FN, sikkert fordi der ikke findes olie nogen kan lukrere på.

Som sømand skal man benytte sin ret til at afmønstre hvis skibet forventes at passere gennem et farvand hvor angreb er sandsynligt, det benyttede jeg retten til under Golfkrigen



Denne video, burde vises på den statslige TV-kanal i Somalia, hvis de har en sådan.

Og så kan jeg ikke lade være at tænke på om de kidnappere som nu har to danskere i deres varetægt, måske er blandt de kidnappere,
som blev løsladt fra vores imponerende krigsskib Esben Snare.

Vi er helt til grin...!
Hvad er så løsningen...? En fælles indsats fra alle lande, (fik du den Villy sovepille) med fly og skibsovervågning af de berørte
områder, så ethvert forsøg eller mistænkeligt billede, straks bliver rapporteret og undersøgt af det tilstedeværende militær i området.

Her kunne du score point Villy sovepille, hvis du kunne vise dig som en mand med store tanker og få en internationel aftale igennem.

Alt andet snak fra dig, om pres på rederiet viser blot en lille mand uden visioner, som lider af mund galop.

Redigeret af Anonym d. 23-07-2012 08:32

Oprettet af AK81 d. 23-07-2012 09:29
#27

Skipper Hans skrev
der vil fra mig ikke blive yderligere kommentarer til emnet da det ikke er saa relevant her paa siden..


vi er totalt uenige, emnet er relevant selv på Kristeligt Dagblad,s forside.
efter devisen lidt omtale af sagen er godt, meget omtale er bedre , må det komme frem over alt også i tv

vi skal have den besætning hjem---- NU

Redigeret af AK81 d. 23-07-2012 09:30

Oprettet af skipper hans d. 23-07-2012 09:37
#28

AK81

Du har fuldstaendig ret - hvad der ikke er relevant er person fnidder mellem Skipper og undertegnede (udtruekte mig nok lidt u-klart i den forbindelse... sorry. Har til info vaeret med i bevaegegelsen for at faa dem hjem fra dag 1.

Mvh
Hans Taestensen
Las Pinas City

Oprettet af skipper d. 23-07-2012 13:48
#29

Jeg fandt denne artikel der handler om emnet:

http://www.inform....dk/306483

Oprettet af M55 d. 23-07-2012 16:46
#30


Oprettet af M55 d. 23-07-2012 16:47
#31


Oprettet af yindee d. 28-07-2012 03:30
#32

Det er mit håb er, at denne film kan hjælpe med at få de danske gisler hjem

Kapringen - officiel trailer



Udgivet den 26/07/2012
Fragtskibet MV Rozen er på vej mod havn, da det bordes og kapres af pirater i Det Indiske Ocean. Ombord er to danske sømænd, skibsokken Mikkel (Pilou Asbæk) og maskinmesteren Jan (Roland Møller), der bliver taget som gidsler i et kynisk spil om liv og død. For med kravet om en løsesum på millioner af dollars udløses et psykologisk drama mellem den danske skibsreder (Søren Malling) og de somaliske pirater.

'Kapringen' har dansk premiere 20. september 2012

Følg filmen på Facebook: http://www.facebo.../Kapringen

Følg Nordisk Film:
http://www.facebo...ordiskFilm
http://twitter.co...diskfilmdk