Tredje landingsbane på vej i Bangkok
Den thailandske regering bekræfter beslutningen om etablering af en tredje landingsbane, der kan være færdig i 2018 i Bangkoks internationale Suvarnabhumi-lufthavn. I mellemtiden flyttes mere trafik tilbage til den gamle Don Muang-lufthavn.
Kapacitetsgrænsen er nået i Bangkoks Suvarnabhumi International Airport, der ved indvielsen i 2006 var bygget til en kapacitet på 45 mio. årlige passagerer.
Med 47,9 mio. passagerer i 2011 og en vækst på 12 procent er det svært at afvikle trafikken i verdens 16. største lufthavn uden forsinkelser. En vækst, der er fortsat i årets første måneder af 2012, hvor der var 13,6 flere passagerer gennem lufthavnen end samme periode året før.
Med udsigt til over 50 mio. passagerer i år har luftfartsselskabernes internationale organisation IATA samt andre interesseorganisationer længe lagt pres på den thailandske regering, således at etableringen af en tredje bane kan lette trafikpresset på de nuværende to baner.
Nu har Thailands transportminister Charupong Ruangsuwan godkendt, at der tages hul på de udvidelsesplaner, som oprindeligt skulle have været igangsat umiddelbart efter Suvarnabhumi-lufthavnens åbning i september 2006.
Det betyder, at lufthavnen får sin tredje bane, der vil blive 4.000 meter lang og vil løbe parallelt med Kingkaew Road. Det vil tage to og et halvt år at anlægge selve banen, men samlet seks år at gennemføre projektet.
Ifølge lufthavnens direktør Somchai Sawasdeepon skal udvidelsen først godkendes af bestyrelsen i Airports of Thailand (AoT), der driver lufthavnen. Herefter skal forskellige regerings- og miljøinstanser høres inden den endelige godkendelse i Thailands kabinet. Indvielsen af den nye bane forventes således at kunne ske i 2018.
Tilbage til Don Muang For at afhjælpe kapacitetsproblemerne i Suvarnabhumi-lufthavnen har Airports of Thailand igangsat et program, der skal forsøge at opmuntre flyselskaberne til midlertidigt at vende tilbage til Don Muang-lufthavnen, der indtil efteråret 2006 fungerede som Bangkok´s internationale lufthavn.
Rent konkret har 10 flyselskaber fået en henvendelse fra AoT. Det forlyder, at flyselskaberne lokkes med rabatter på op til 30 procent på start- og parkeringsafgifter samt andre fordele, der skal gøre det attraktivt atter at benytte Don Muang Airport.
I øjeblikket benyttes Don Muang af Thai Airways til indenrigsflyvninger, der ikke har videreforbindelse til de internationale ruter. Herudover flyver indenrigsselskaberne Nok Air og One-Two-Go til og fra Don Muang Airport, der har lufthavnskoden DMK, idet BKK i 2006 blev overført til Suvarnabhumi.
Senest har Thai Air Asia besluttet med virkning fra den 1. oktober at overflytte alle operationer til Don Muang Airport. Thai Air Asia er et joint-venture mellem det malaysiske lavprisflyselskab Air Asia og Thailand´s Asia Aviation.
Kommentarer
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.
Log ind eller meld dig til.
Ingen vurderinger endnu.
|